Autobusowy rekord Polski
Pięciu oferentów rywalizuje w rekordowym przetargu na 168 autobusów dla Warszawy. Kontrakt będzie kosztował Miejskie Zakłady Autobusowe prawie 220 mln złotych.
To największe zamówienie autobusowe w Polsce. To także największy kontrakt na autobusy za rządów Hanny Gronkiewicz-Waltz. Niskopodłogowe pojazdy mają przyjechać do Warszawy do końca listopada 2011 roku.
– Dzięki temu zakupowi wycofamy z ulic co najmniej 175 starych ikarusów z wysoką podłogą – twierdzi wiceprezes Miejskich Zakładów Autobusowych Jan Kuźmiński. – W 2012 roku planujemy dostawy 100 kolejnych. Wtedy z ulic, z regularnych linii, powinny zniknąć wszystkie ikarusy – deklaruje.
MZA mają zostawić sobie stary tabor tylko dla linii cmentarnych, jako kasy biletowe na Wszystkich Świętych i do „zadań specjalnych”, np. obsługi zapadającej się ul. Dźwigowej, terenów zalewanych przez powódź itd.
Przetarg jest podzielony na trzy części. Zamówienie obejmuje: 20 pojazdów dziesięciometrowych, czyli tzw. klasy midi; 36 autobusów 12-metrowych (to klasa maksi) i 112 przegubowców o długości 18 metrów. Producenci mogli startować w jednej, dwóch albo trzech częściach.
Najtańszą ofertę na 20 autobusów dziesięciometrowych złożył na kwotę 18,2 mln złotych polski producent Solbus, którego niskopodłogowce jeżdżą np. po Gdańsku. Najmniej, bo 38 mln zł, za 36 12-metrowych pojazdów zaproponował polski Solaris, który w Warszawie dominuje. W barwach MZA i ajentów prywatnych autobusów tej marki jeździ już 806. W największej części przetargu – na 112 przegubowców – tuż przed Solarisem uplasował się niemiecki konkurent MAN z ofertą 160 mln złotych. W żadnej z kategorii cenowych nie udało się wygrać Autosanowi ani Mercedesowi. Losy kontraktu zależą teraz od wyliczeń komisji przetargowej. W skomplikowanym systemie punktacji liczy się nie tylko cena, ale także m.in. zużycie paliwa i koszty obsługi zakupionych pojazdów.
W przetargu producenci mogli w ramach puli na przegubowce zaproponować cztery pojazdy hybrydowe z silnikami: elektrycznym i spalinowym, oraz dwa tzw. metrobusy, czyli pojazdy o długości większej niż 18 metrów. Za taki scenariusz przysługiwały dodatkowe punkty.
Podczas otwarcia ofert okazało się, że nietypowy tabor zaproponowali tylko dwaj producenci. Solaris zgłosił 18-metrowego Urbino Hybrid, którego sprzedał m.in. do Strasburga i Bochum. MAN zaproponował autobus Lion’s City GL o długości 18,75 metra.
W barwach miejskiego przewoźnika MZA jest ponad 1400 autobusów, z czego po ulicach w godzinach szczytu jeździ 1100. Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz obiecała, że do Euro 2012 zostaną wycofane wszystkie pojazdy wysokopodłogowe.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.