Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Centralny: reaktywacja

Konrad Majszyk 20-04-2011, ostatnia aktualizacja 21-04-2011 16:11

W maju pasażerowie dostaną nową halę główną i pętlę przy Złotych Tarasach. PKP głowią się, jak wygrać z zapachem kebaba i pasażerami załatwiającymi się na wyremontowane tory.

*Dworzec Centralny podzielony. Po lewej zamknięta część z powstającą konstrukcją kubika.  Po prawej  – część dostępna dla pasażerów z punktem info spółki Dworzec Polski
autor: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
*Dworzec Centralny podzielony. Po lewej zamknięta część z powstającą konstrukcją kubika. Po prawej – część dostępna dla pasażerów z punktem info spółki Dworzec Polski

Osiem przezroczystych infokiosków – tzw. kubików – wyrastających w hali głównej to dopiero początek zmian, które po długim weekendzie czekają nas na Dworcu Centralnym.

Według PKP, w połowie maja ma zostać otwarta po remoncie pętla autobusowa między Dworcem Centralnym i Złotymi Tarasami. Przywrócony zostanie też tutejszy postój taksówek (dziś muszą pomieścić się od strony Al. Jerozolimskich).

Jedzenie bez obróbki

Jednocześnie kolejarze planują otworzyć po remoncie podziemną handlową galeria północną (przy Złotych Tarasach) i wschodnią – bliżej ul. Emilii Plater. Część najemców jest już w trakcie odbiorów lokali. Kolejarze chcą, żeby już w maju w niektórych z nich dało się coś zjeść. Postawili jednak warunek: kategoryczny zakaz „termicznej obróbki” pożywienia.

– Pasażer zje tu np. kanapki, ciastka i kawę. Nie będzie smażenia przygotowywanych posiłków od podstaw – mówi Kamil Migała z Grupy PKP. – Obsługą zajmą się głównie operatorzy sieciowi. Pod ziemią ma wreszcie zapanować porządek, a nie samowolka – zapowiada.

Jedzenie w pełnej wersji ma się za to pojawić od przyszłego roku na nieużywanej wcześniej antresoli nad kasami. To będzie zagłębie kulinarne (według PKP, jak w galerii handlowej).

Trwają prace przy remoncie peronów pierwszego i czwartego – są przedzielone na pół budowlanymi kurtynami. Zakończyły się prace na połówkach peronów drugiego i trzeciego, ale efekt jest daleki od zamierzonego. W Internecie pojawił się film, na którym nowe tory są zalane fekaliami wypadającymi z pociągów (większość wagonów w Polsce ma tzw. obieg otwarty).

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wydała po tym oficjalny nakaz zamykanie toalet między Dworcem Wschodnim i Zachodnim. Kierownik pociągu musi przejść po pociągu i odciąć przybytki. Odnowionych peronów pilnują ludzie ze straży ochrony kolei i ochroniarze.

Czy wróci brud i smród

Koszt liftingu dworca to 47 mln zł. Wykonawcą jest austriacki PORR. Z peronów dworca rocznie korzysta ok. 6 mln pasażerów. Przez halę główną przetacza się 16 mln ludzi rocznie. Według Adriana Furgalskiego z Railway Business Forum, kolej może mieć problem z utrzymaniem nowego standardu na Centralnym.

Prezes odpowiedzialnej za remonty spółki PKP Dworzec Polski Jacek Prześluga zaproponował wprowadzenie od nowego grudniowego rozkładu opłaty dworcowej. Na stacjach klasy A – jak np. Dw. Centralny – przewoźnik musiałby zapłacić do 68 zł za postój. PKP DP planował uzyskać w ten sposób 135 mln zł rocznie na utrzymanie stacji. Przeciwko pomysłowi protestują przewoźnicy. Sceptycznie podchodzi do niej też Urząd Transportu Kolejowego.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane