Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Chopin już gotowy na Euro

Konrad Majszyk 13-05-2011, ostatnia aktualizacja 14-05-2011 18:35

W czerwcu planowane jest otwarcie nowych części Terminalu 2. Rozbudowa lotniska dobiegnie końca – pięć lat po czasie. Do Euro 2012 do portu dojedzie kolej. Jest za to problem z obwodnicą.

Lotnisko spełnia dziś standardy UEFA w 100 proc. Niestety, Okęcie dało się wyprzedzić pod względem znaczenia komunikacyjnego portom w Pradze i Budapeszcie. Budowane lotnisko w Modlinie ma małe szanse na otwarcie przed Euro 2012.
źródło: Życie Warszawy
Lotnisko spełnia dziś standardy UEFA w 100 proc. Niestety, Okęcie dało się wyprzedzić pod względem znaczenia komunikacyjnego portom w Pradze i Budapeszcie. Budowane lotnisko w Modlinie ma małe szanse na otwarcie przed Euro 2012.

Budowa pirsów centralnego i południowego dobiegła końca. Trwają już odbiory końcowe – mówi rzecznik Państwowych Portów Lotniczych Przemysław Przybylski. – Pod koniec czerwca z nowej części lotniska powinni zacząć korzystać pasażerowie – zapowiada.

Zarządca największego portu lotniczego w Polsce szykuje w tajemnicy show na otwarcie. Według naszych informacji, przeszklony korytarz od strony płyty lotniska ma się zamienić w wybieg dla modelek.

Sushi, pub i palarnia

Pirs południowy to hala pasażerska – od 2008 roku w stanie surowym – od strony dawnego terminalu Etiuda (tuż przy wyposażanej właśnie podziemnej stacji kolejowej). Pirs centralny to 725-metrowy łącznik między nową częścią południową a starszą północną  (bliżej wojskowej części lotniska). Żeby przejść całe lotnisko, trzeba się będzie nieźle nabiegać, dlatego dla pasażerów z walizkami zostaną uruchomione ruchome chodniki.

Łączna powierzchnia użytkowa Terminalu 1 i 2 wyniesie 140 tys. mkw. Dzięki otwarciu nowych części lotniska liczba rękawów prowadzących z terminalu bezpośrednio do samolotów wzrośnie z 15 do 27. Z tych 24 będą uruchomione od razu, a na kolejne trzy poczekamy jeszcze kilka miesięcy.

Jak usłyszeliśmy, w dniu otwarcia będą działały co najmniej trzy nowe sklepy, dwie restauracje (sushi i pub), a także kiosk i palarnia. Przed końcem wakacji zostanie zapewne otwarty taras widokowy. Jego brak doskwierał warszawiakom m.in. podczas marcowej wizyty największego samolotu pasażerskiego świata: dwupokładowego airbusa 380.

Dlaczego taras nie będzie gotowy już w czerwcu? – Dzisiaj dach pirsu częściowo zasłania widok. Musimy podnieść poziom podłogi – mówi Przemysław Przybylski.

Gotowi na Euro 2012

Według koordynatora ds. lotnisk w spółce PL.2012 Tomasza Szymczaka, już dziś Lotnisko Chopina jest najlepiej przygotowane do obsługi Euro 2012 spośród wszystkich portów lotniczych w Polsce i na Ukrainie. Taka jest oficjalna ocena UEFA.

W dniu meczów lotnisko musi być zdolne do obsługi dodatkowych 30 tys. ludzi w ciągu dziesięciu godzin. Jak się dowiedzieliśmy, Porty Lotnicze rozważają uruchomienie tzw. strefy buforowej – po stronie miejskiej, dla oczekujących na odlot.

Z powodu Euro 2012 Porty Lotnicze przełożyły na drugą połowę przyszłego roku integrację starego terminalu z nowym oraz remont drugiej drogi startowej.

Co jeszcze buduje się na Okęciu? Kończy się warta 192 mln zł budowa łącznika kolejowego – z tunelem o długości 1,2 km. Dzięki tej inwestycji dojedziemy z portu do centrum Szybką Koleją Miejską i Kolejami Mazowieckimi.

– Pociągi zaczną dojeżdżać na lotnisko w grudniu tego roku – twierdzi Robert Kuczyński z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad buduje na południe od Okęcia 10,5-kilometrowy łącznik autostradowy z Konotopy do Puławskiej za 908 mln zł. Powinien być gotowy na Euro 2012, ale termin jest zagrożony. Powód – w poprzek drogi stoi blok komunalny przy ul. Emaliowej, w którym wciąż mieszkają ludzie.

Burzliwe dzieje T2

Budowa Terminalu 2 dobiega do końca – pięć lat po czasie.
W listopadzie 2002 roku kontrowersyjny kontrakt z hiszpańskim konsorcjum Ferroviala, Budimeksu i Lameli podpisał  ówczesny szef Portów Lotniczych Zbigniew Lesiecki. Do tego zamówienia zastrzeżenia miała NIK, a sprawę badało też CBA. W 2007 roku Lesiecki zmarł.

Inwestycja miała kosztować 199 mln dolarów (okazała się nieopłacalna dla wykonawcy m.in. z powodu spadku kursu dolara). W trakcie inwestycji wartość kontraktu wzrosła do 247 mln dolarów, ale wykonawca walczył o większe pieniądze, czemu sprzeciwiał się nowy dyrektor Paweł Łatacz.
W efekcie w październiku 2007 roku – tuż przed wyborami parlamentarnymi – kontrakt został zerwany.

Kolejny dyrektor Michał Marzec podpisał umowę na dokończenie Terminalu 2 z niemieckim Hochtiefem (prace właśnie dobiegły końca). Dla nowego wykonawcy kontrakt też jest nieopłacalny. W walce o zlecenie w przetargu zaproponował kwotę 93 mln zł, czyli 57 mln zł poniżej kosztorysu.
W 2010 roku Lotnisko Chopina odprawiło 8,7 mln pasażerów.

Na ten rok Porty Lotnicze prognozują 9,6 mln osób. Po wszystkich inwestycjach przewidzianych na trzy najbliższe lata przepustowość ma wzrosnąć do 20 mln pasażerów.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane