Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Kosmiczna dżdżownica na Trasie Toruńskiej

Konrad Majszyk 19-05-2011, ostatnia aktualizacja 20-05-2011 10:10

Między Bródnem a Annopolem wyrasta pierwszy w Polsce półtunel z ekranów dźwiękochłonnych. Będzie długi na 1,3 km .

*Przezroczysta tuba  na trasie.  Podobne  ekrany stoją  na drogach m.in.  w Szwajcarii  i we Francji
autor: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
*Przezroczysta tuba na trasie. Podobne ekrany stoją na drogach m.in. w Szwajcarii i we Francji

– Przezroczysta tuba zamyka się nad głowami kierowców. Wygląda jak statek międzyplanetarny – mówi kierowca Robert Trębacki z Bródna.

– Nie wiem, tylko dlaczego tuby stoją tylko z dwóch stron: od Marywilskiej i Łabiszyńksiej. Pośrodku, gdzie stoi najwięcej bloków,  jest pusto.

Wykonawca uspokaja, że chroniona będzie większość Trasy Toruńskiej. Dla jadących z mostu Grota-Roweckiego ekrany zaczną się przed Marywilską, za którą będzie „dziura" na estakadę zjazdową. Dalej zamknięta konstrukcja ma się ciągnąć  wzdłuż jezdni głównych 30 metrów za Łabiszyńską (na wiadukcie nad rondem). Do tego celu robotnicy zużyją prawie 59 tys. mkw. tzw. ekranów odbijających ze szkła zespolonego.

– Projektantowi chodziło o  konstrukcję, która nie tylko spełni rolę przeciwhałasową, ale będzie też efektowna – mówi Henryk Misiewicz z firmy J&P Avax. – Podobne ekrany można spotkać na drogach np. w Szwajcarii i we Francji. W Polsce to pierwsze takie rozwiązanie – twierdzi.

W stronę Marek będą dalej ustawione bardziej klasyczne ekrany pochłaniające dźwięk – też zakrzywione nad dachami samochodów, ale nieprzezroczyste. Akustycy nazywają ich pomarszczoną nawierzchnię „skórką pomarańczy".

Szklane tuby staną tylko nad jezdniami głównymi trasy ekspresowej. Mają być gotowe do lutego przyszłego roku. Dzięki temu będzie się można do nich dostać tylko z samochodu. Jest szansa, że będą to jedyne ekrany w mieście, które nie padną ofiarą grafficiarzy. Przy jezdniach bocznych też będzie ściana z ekranów, i to o rekordowej wysokości – od pięciu do ośmiu metrów.

Przebudowy Trasy Toruńskiej między Modlińską i Markami to element budowy drogi ekspresowej S8 – łącznika z autostradą A2.  Koszt inwestycji – 869 mln zł. Według rzeczniczki mazowieckiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzaty Tarnowskiej, budowa skończy się do kwietnia 2012 roku.

Dodaj swoją opinię

 

Życie Warszawy

Najczęściej czytane