Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Pociągi nadjeżdżają, tunel w powijakach

Konrad Majszyk 22-05-2011, ostatnia aktualizacja 23-05-2011 12:16

Podczas Euro 2012 nie będzie autostrady A2 ani południowej obwodnicy Warszawy S2. Opóźnia się też budowa kolejowego tunelu na Okęcie.

źródło: materiały prasowe

Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz jedzie dziś do fabryki PESY Bydgoszcz obejrzeć montaż pierwszego z 13 pociągów Elf do obsługi Lotniska Chopina. Dostawy zaczną się w czerwcu i potrwają do jesieni. Ale tunel kolejowy prowadzący do terminalu nie będzie wtedy gotowy.

– Podczas budowy pojawiły się liczne trudności. Ale na Euro 2012 na pewno zdążymy – powiedział nam dyr. kontraktu Wojciech Puścikowski z Bilfinger Berger.

Paliwo pod fortem

Tymczasem kolejarze obiecywali, że pociągi dojadą na lotnisko od nowego rozkładu, czyli 10 grudnia tego roku (wcześniej deklarowali czerwiec br., ale później podpisali aneks).
Budowę wartego 192 mln zł łącznika kolejowego stacji Służewiec z lotniskiem wraz z tunelem o długości 1,2 km realizują PKP Polskie Linie Kolejowe. To pierwszy nowy odcinek kolei w Polsce od 1985 roku, ale rodzi się w bólach.

W tunelu zakończyły się prace konstrukcyjne i żelbetowe. Trwa wyposażanie stacji zbudowanej wraz z Terminalem 2, zagospodarowanie terenu nad tunelem i odtwarzanie torów linii radomskiej, które przy stacji PKP Służewiec częściowo rozebrano.

Po drodze wykonawca odnalazł nieujęte w projekcie ruiny carskiego Fortu Zbarż z XIX wieku, odkryto skażenie gruntu ropą (zapewne z bazy paliwowej Petrolotu). Miał też spore kłopoty koordynacyjne m.in. z pobliską budową Trasy N-S.

Według naszego informatora, inwestycja przeciągnie się do 2012 roku.
– To spekulacje. Wciąż obowiązują terminy z aneksu do umowy – mówi Robert Kuczyński z PKP PLK. – Chcemy uruchomić połączenie kolejowe na lotnisko jeszcze w grudniu, chociaż niekoniecznie od nowego rozkładu 10 grudnia – przyznaje.

Dom zatrzymał drogę

Większe trudności pojawiły się na sąsiedniej budowie południowej obwodnicy Warszawy, czyli na 10,5-kilometrowym łączniku autostradowym z Konotopy do Lotniska Chopina (dalej do ul. Puławskiej) za 908 mln zł.

Według rzeczniczki mazowieckiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzaty Tarnowskiej, w maju 2012 roku trasa powinna być „przejezdna”. Termin jest nierealny. – Z naszych obserwacji wynika, że budowa południowej obwodnicy ma co najmniej rok opóźnienia  – mówi Robert Chwiałkowski ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji.

Powód – braki projektowe, ostre zimy, ale przede wszystkim problemy z przejmowaniem działek. – Brakuje nam pięciu nieruchomości, a czas płynie – mówi Mateusz Gdowski z Bilfinger Berger.
W rejonie al. Krakowskiej w poprzek przyszłej drogi ekspresowej stoi przy ul. Emaliowej blok komunalny.

Sześć rodzin nie zgadza się na wyprowadzkę do lokali zamiennych. GDDKiA skierowała do wojewody wniosek o tzw. egzekucję administracyjną.

– Wysłaliśmy do mieszkańców upomnienie o wydanie nieruchomości. Trwają narady prawników. Terminu egzekucji nie ma – mówi rzeczniczka wojewody Ivetta Biały.

Autostrada też w polu

Trasa S2 będzie łącznikiem z autostradą A2, której budowa też się opóźnia na odcinku 91 km między Łodzią i Warszawą. Chińskie konsorcjum COVEC, które buduje dwa odcinki z pięciu, ma duże zaległości w płatnościach podwykonawcom.

– A2 nie miała szans na powstanie na Euro 2012 już podczas podpisywania umowy – mówi Robert Chwiałkowski z SISKOM. – Zbudowanie 91 km autostrady w 16 miesięcy, w czym mamy dwa okresy zimowe, i to za cenę połowy kosztorysu? To byłby budowlany rekord świata.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane