Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Metro zamknięte z powodu "bąbli"

Konrad Majszyk 23-06-2011, ostatnia aktualizacja 24-06-2011 15:39

Przez wakacje stacje metra na całej linii będą zamykane albo mają przyjmować pasażerów tylko do godz. 23. Powód – montaż oznakowania dla niewidomych.

autor: Seweryn Sołtys
źródło: Fotorzepa

Wzdłuż krawędzi peronów metra znajdą się dwa żółte, odblaskowe pasy i rząd wypukłych „bąbli" dla niewidomych. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko wpadnięcia pod nadjeżdżający pociąg. Po dwóch latach mozolnych prac legislacyjnych minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podpisał wreszcie stosowne rozporządzenie.

Zdążyć przed rocznicą

– Montaż oznakowania dotykowego planujemy zakończyć 31 sierpnia. Taki termin został wpisany do umowy z wykonawcą – mówi Krzysztof Malawko z Metra Warszawskiego.

Termin jest napięty, ale dzięki pospiesznej realizacji za 5,7 mln zł Metru Warszawskiemu uda się uniknąć kłopotliwych pytań podczas trzeciej rocznicy tragicznego wypadku na stacji Centrum. We wrześniu 2008 roku niewidomy Filip Zagończyk wpadł pod pociąg metra. Krawędź peronu nie była oznaczona. Lekarze amputowali mu nogę.

Prace rozpoczną się w najbliższych dniach na stacji Świętokrzyska. Od godz. 23 przez dwie kolejne noce pociągi z pasażerami będą tędy przejeżdżać bez zatrzymywania się.

Szczegółowy harmonogram utrudnień przedstawiamy poniżej.

Na odcinku między stacjami Kabaty i Politechnika stacje będą zamykane dla ruchu, ale tylko w weekendy. Prace mają ruszać w soboty o godz. 21, a kończyć się przed 4 rano w poniedziałek.

Na tych stacjach wykonawca będzie musiał m.in. wykuć czarny pas granitu na krawędzi peronu i wstawić w jego miejsce nowy odcinek o żółtym, odblaskowym kolorze.

Przy okazji na odcinku między Kabatami i Imielinem odbędzie się montaż nowych urządzeń systemu zarządzania ruchem. – Upieczemy dwie pieczenie na jednym ogniu, minimalizując tym samym utrudnienia  – twierdzi Malawko.

Między stacjami Centrum i Młociny nie trzeba będzie zamykać stacji, bo zakres prac jest mniejszy (jeden żółty pas już istnieje). Wykonawca będzie pracował w godzinach nocnych, przez co na wyznaczonych stacjach pociągi przestaną się zatrzymywać dopiero po godz. 23.

Minister nierychliwy

Prace nad ministerialnym rozporządzeniem w sprawie oznakowania stacji dla niewidomych ruszyły w 2009 roku. Machina legislacyjna mieliła projekt dwa lata, mimo oficjalnych zapewnień o zastosowaniu „trybu ekspresowego".

Pod presją opinii publicznej Metro Warszawskie zdecydowało się ogłosić przetarg na „bąble" już po zakończeniu krajowego etapu legislacyjnego (bez części unijnej). Dzięki temu wykonawca jest już wybrany, a umowa podpisana.

Polski Związek Niewidomych wytyka bałagan w oznaczeniach. „Bąble" i żółte linie znajdą się w innej odległości od peronu na stacjach metra między Kabatami i Młocinami, w innej na Dworcu Centralnym, a w jeszcze innej – na Gdańskim. Powód?  PKP zostały z procedury wyłączone, a „bąble" instalują na własną rękę, przy czym za Centralny odpowiada spółka Dworce Kolejowe, a za Gdański – Polskie Linie Kolejowe.

Niewidomy Filip Zagończyk dostaje od ubezpieczyciela miesięczną rentę w wysokości 6 tys. zł. Poza tym należy mu się jednorazowe odszkodowanie, o którego wysokość niewidomy student procesuje się z Metrem Warszawskim i PZU.

Dodaj swoją opinię

28 – 30 czerwca: dwie wydłużone przerwy nocne od godz. 23 do 4 na stacji Świętokrzyska,

weekend 2 – 4 lipca: zamknięcie stacji Kabaty, Natolin i Imielin,

weekend 9 – 11 lipca: zamknięcie stacji Stokłosy i Służew,

13 – 15 lipca: dwie wydłużone przerwy nocne na stacji Dworzec Gdański

weekend 16 – 18 lipca: zamknięcie stacji Ursynów,

19 – 21 lipca: wydłużone przerwy nocne na stacji Plac Wilsona,

27 – 29 lipca: wydłużone przerwy nocne na Marymoncie,

weekend 30 lipca – 1 sierpnia: zamknięcie stacji Wilanowska,

weekend 6 – 8 sierpnia: zamknięcie stacji Wierzbno i Pole Mokotowskie

weekend 13 – 15 sierpnia: zamknięcie stacji Ratusz i Racławicka,

17 – 19 sierpnia: wydłużone przerwy nocne na Wawrzyszewie,

23 – 25 sierpnia: wydłużone przerwy nocne na stacjach Słodowiec i Stare Bielany,

weekend 27 – 29 sierpnia: zamknięcie stacji Politechnika,

29 – 31 sierpnia: wydłużone przerwy nocne na Młocinach.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane