Lotniskowe pirsy gotowe, ale zamknięte. Urlopy?
Na początku sierpnia na Lotnisku Chopina przybędzie 9 rękawów, 19 bramek pasażerskich, trzy sklepy i trzy restauracje – zapowiadają Państwowe Porty Lotnicze.
– W pierwszym tygodniu sierpnia otworzymy pirs centralny i południowy, czyli ostatnie części nowego terminalu – mówi rzecznik Portów Lotniczych Przemysław Przybylski.
Po otwarciu pirsów na Okęciu liczba rękawów prowadzących z terminalu bezpośrednio do samolotów wzrośnie z 15 do 24. Bramek – tzw. gate'ów – będzie już nie 28, ale 47. Tylko trzy z nowych rękawów mają być przeznaczone dla pasażerów transportowanych po płycie autobusami – reszta wejdzie bezpośrednio do samolotów. W nowej części lotniska przybędzie sześć punktów handlowych: dwie kawiarnie, restauracja sushi, dwa sklepy i kiosk z gazetami.
Jak huczne będzie uruchomienie nowej części lotniska, to zależy od VIP-ów. Wciąż nie zapadła decyzja, czy w uroczystości wezmą udział premier Donald Tusk i minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Jeśli tak, będzie przecięcie wstęgi i oficjalna feta. W przeciwnym wypadku pracownicy lotniska po prostu odsuną barierki i wpuszczą ludzi.
Pirs południowy to nowa hala pasażerska zbudowana od strony dawnej Ertiudy i przyszłej stacji kolejowej. Pirs centralny to zbudowany od strony płyty prawie 800-metrowy łącznik między nową częścią terminalu a pirsem północnym, który został otwarty w 2008 r.
Na początku maja przedstawiciele Portów Lotniczych zapowiadali, że nowe pirsy powinny zacząć działać w drugiej połowie czerwca. Później zarządca lotniska wycofał się też z nieoficjalnej daty 15 lipca. Skąd to powolne tempo, skoro odbiory techniczne już dawno się zakończyły? Pracownicy PPL zaprzeczają, że ma to związek z sezonem urlopowym.
– Nowe części lotniska muszą zostać przejęte m.in. przez straż graniczną – mówi Przemysław Przybylski. – Trzeba jeszcze zdemontować ogrodzenia, rozebrać ścianę oddzielającą pirs północny od centralnego, wymalować ścieżki dla samolotów do stanowisk postojowych, zamontować systemy antynapadowe itd. – wylicza.
To ostatni etap budowy Terminalu 2, która powinna się skończyć w 2006 r. Od tego czasu koszty inwestycji wzrosły o ok. 220 mln zł.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.