Nowe rękawy „Chopina”
Dziewięć rękawów, 17 bramek pasażerskich, trzy sklepy i trzy restauracje przybędą na początku sierpnia na Lotnisku Chopina. Ale jeszcze przez cztery lata nie będzie tarasu widokowego. W planach tuż po Euro 2012 jest zrównanie z ziemią tzw. Terminalu 1 sprzed 19 lat
Więcej przestrzeni dla pasażerów, nowe sklepy i kawiarnie. Państwowe Porty Lotnicze pochwaliły się wczoraj tzw. pirsami centralnym i południowym, czyli nową, ale wciąż zamkniętą częścią lotniska za prawie 100 mln zł. Pasażerowie mogą tu zajrzeć na razie tylko przez przezroczyste drzwi na końcu hali odlotów Terminalu 2. Planowane otwarcie: pierwsza połowa sierpnia.
Szyba w drobny mak
Tuż po wejściu do stalowopomarańczowego pirsu centralnego dziennikarzom rzuciła się w oczy... rozsypana w drobny mak jedna z ogromnych szklanych tafli oddzielających pasażerów od płyty lotniska.
– Ta szyba pękła w nocy. Wykonawca nie zdążył jej wymienić. Zanim wejdą tu pasażerowie, usterka będzie już naprawiona – tłumaczyli pracownicy Portów Lotniczych.
Pirs centralny to 184-metrowy korytarz z bramkami pasażerskimi, który znajduje się na wysokości „fioletowej" części terminalu – tej z 1992 r. Między nową i starą częścią przebite są wyraźnie oznakowane przejścia. Z kolei 132-metrowy pirs południowy przylega do nowego dworca autobusów dalekobieżnych i wykańczanej od lat podziemnej stacji kolejowej.
PKP Polskie Linie Kolejowe nie dotrzymają kolejnego grudniowego terminu uruchomienia połączenia z centrum Warszawy. Pociągi ruszą w 2012 r.
Dwa nowe pirsy po połączeniu z czynnym od 2008 r. pirsem północnym – przy tzw. płycie rządowej dla maszyn Tu-154 i Jak-40 – utworzą najdłuższy w Polsce zadaszony ciąg dla pasażerów: 720 metrów.
W pirsie południowym podróżujący będą mogli skorzystać ze sklepu Baltona, salonu prasowego Relay, kawiarni Empik Cafe (z antresolą z widokiem na płytę i miasto) oraz – to nowość na polskich lotniskach – baru sushi.
Dotychczasowa powierzchnia terminali na Lotnisku Chopina powiększy się o ponad 18 tys. mkw., czyli do 148 tys. mkw. Liczba bramek pasażerskich z poczekalniami – tzw. gate'ów – zwiększy się z 28 do 45. Prowadzących do samolotów rękawów będzie już nie 15, ale 24.
Czy to znaczy, że pasażerowie nie będą już wożeni po płycie autobusami? – To zależy wyłącznie od linii lotniczych, które zamawiają usługę. Dzisiaj wykorzystanie rękawów na Lotnisku Chopina kształtuje się na poziomie 70 proc. – mówi dyrektor Portów Lotniczych Michał Marzec.
Taras? Nie w Warszawie
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, zabraknie tarasu widokowego. Porty Lotnicze planują go uruchomić w wersji zabudowanej w 2015 r., czyli po zakończeniu kolejnych inwestycji w porcie. Internauci żartują, że będzie jak w „Misiu": najbliższy czynny taras widokowy we Wrocławiu. – Planujemy serię kolejnych inwestycji, które musimy zgrać z Euro 2012 – mówi dyrektor ds. inwestycji w Portach Lotniczych Izabella Kortyka.
Tuż po otwarciu nowych pirsów ma ruszyć dostosowywanie dwóch rękawów do jednoczesnej obsługi dwupokładowego Airbusa A380, czyli największego samolotu świata. Jesienią nad parkingiem ruszy budowa hotelu. Po Euro 2012 Porty Lotnicze mają modernizować dłuższą drogę startową. Zacznie się „integracja" obu terminali. Ten buraczkowy ma zostać zburzony, a odtworzona część upodobni się standardem do reszty portu. Szacowany koszt to 300 mln zł – tyle co budowa lotniska w Modlinie.
Długo i drogo
Budowa Terminalu 2 powinna zakończyć się w 2006 r. Miała kosztować 199 mln dolarów, na czym tracił wykonawca z powodu spadku kursu dolara. Porty Lotnicze zgodziły się w trakcie inwestycji na aneks do kwoty 247 mln dolarów, ale hiszpańskie konsorcjum Ferroviala, Budimeksu i Lameli walczyło o większe pieniądze. W październiku 2007 r. kontrakt został w błysku kamer zerwany. Pirsy centralny i południowy zostały skończone przez niemieckiego Hochtiefa. Umowa opiewała na 93 mln zł, ale w wyniku aneksów wzrosła do prawie 100 mln zł.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.