Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Elfy na lotnisko, pendolino nad morze i do Krakowa

Piotr Szymaniak, Konrad Majszyk 22-08-2011, ostatnia aktualizacja 23-08-2011 18:22

W kłębach pary i wśród wystrzałów sztucznych ogni pierwsze elfy dla Kolei Mazowieckich wjechały na Dworzec Gdański. A InterCity ma już pieniądze z UE na pendolino.

autor: Danuta Matloch
źródło: Fotorzepa

Podróżni, którzy w 2012 r. wylądują na Lotnisku Chopina i do centrum dojadą pociągiem, mogą odnieść wrażenie, że jesteśmy kolejową potęgą. Wsiądą na nowej stacji, a potem do nowiutkich pociągów typu Elf (albo spółki Koleje Mazowieckie, albo SKM).

Elfy na Gdańskim...

Koleje Mazowieckie odebrały wczoraj dwa pierwsze czteroskładowe pociągi typu Elf od bydgoskiej PESY. Każdy z nich zabiera 423 pasażerów (w tym 183 na miejscach siedzących). Elfy osiągają prędkość 160 km/godz. i docelowo będą jeździć między lotniskami Port Chopina – Modlin. Z tym że budowa łącznika na Okęcie ma skończyć się do końca roku, a pierwsze pociągi będą mogły tamtędy pojechać na przełomie marca i kwietnia 2012 r. Kiedy będzie gotowy łącznik do portu w Modlinie, na razie nie wiadomo. Podróżni będą się przesiadać na stacji w Modlinie do autobusów na lotnisko.

Na razie elfy w biało-zielono-żółtych barwach Kolei Mazowieckich będzie można spotkać na trasie do Działdowa przez Ciechanów. Pierwsze już we wrześniu, pozostałych 14 dotrze do Warszawy do końca roku. Łącznie kosztowały ponad 75 mln euro. – Na 258 pociągów aż 74 stanowi nowoczesny skład.

I to wcale nie jest nasze ostanie słowo – zapewnia Adam Struzik, marszałek Mazowsza.

– Sukcesywnie będziemy wymieniać stary, pochodzący z lat 60. ubiegłego wieku tabor.

... a pendolino do Gdańska

PKP InterCity podpisały umowę na dofinansowanie przez UE zakupu 20 pociągów Pendolino, które od 2014 r. będą jeździły z Warszawy do Gdańska, a także do Krakowa i Katowic przez Centralną Magistralę Kolejową. Wartość projektu to prawie 2 mld zł, a kwota dofinansowania – 794 mln zł.

– Dzisiaj postawiliśmy kropkę nad „i". Ta umowa zamyka proces pozyskiwania pieniędzy – mówi prezes PKP InterCity Janusz Malinowski.

Według PKP InterCity, na  większości trasy ze stolicy do Gdyni pendolino będą jeździć powyżej 160 km/godz., a na odcinku do Krakowa i Katowic – od 200 do 220 km/godz. To pozwoli na dojazd z Warszawy do Gdyni w 2,5 godziny, a do Krakowa – powyżej dwóch godzin.

Pendolino dla Polski nie będą wyposażone w system wychylnego pudła, czyli swój największy atut, który pozwala na szybsze pokonywanie łuków na trasie.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane