Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Lokomotywa, która pociąg ciągnie i pcha

Piotr Szymaniak 29-08-2011, ostatnia aktualizacja 30-08-2011 15:35

Od września piętrowe wagony Kolei Mazowieckich będą zawracały o wiele szybciej. Wszystko dzięki lokomotywom Traxx, które nie tylko ciągną pociągi, ale i pchają je.

11 lokomotyw kosztowało 41 mln euro, połowa to środki UE
autor: Magda Starowieyska
źródło: Fotorzepa
11 lokomotyw kosztowało 41 mln euro, połowa to środki UE

Są nowoczesne, o wiele bardziej wydajne, szybsze, energooszczędne i... ładne. Koleje Mazowieckie zaprezentowały wczoraj 11 najnowszych lokomotyw Traxx kupionych od firmy Bombardier. Maszyny będą obsługiwać piętrowe składy typu push-pull wyprodukowane także przez Bombardiera. Od września można je będzie zobaczyć na trasach do Radomia, Płocka,  Działdowa i Łukowa, a od nowego rozkładu jazdy (od grudnia) także na torach do Skierniewic i Żyrardowa.

Do tej pory potencjał 37 wagonów piętrowych nie był w pełni wykorzystywany. Teraz,  po dojeździe do stacji docelowej, nie trzeba będzie odczepiać lokomotywy, by podłączyć ją z drugiej strony składu. Niepotrzebny też będzie dodatkowy pracownik tzw. manewrowy, wystarczy, że maszynista przejdzie do wagonu sterowniczego, a traxx będzie pchał pociąg.

Dzięki wykorzystaniu nowych traxxów prędkość tych pociągów wzrośnie do 160 km/godz. Oczywiście tam, gdzie pozwoli na to stan techniczny torów, a więc na trasach do Działdowa, Siedlec i Płocka (przynajmniej na odcinku do Kutna). Czas podróży może się zmienić, ale dopiero od nowego rozkładu jazdy.

– Konsekwentnie podnosimy jakość naszych usług. Tydzień temu odbieraliśmy pierwsze z 16 nowoczesnych pociągów typu Elf. Dziś 11 lokomotyw Traxx. Łączna wartość tych dwóch projektów to 116 mln euro – mówi Artur Radwan, prezes KM.

Teraz spółka planuje zakupić jeszcze 22 wagony piętrowe oraz szynobusy. Wszystko zależy jednak od pozyskania unijnych dotacji (projekt jest na liście rezerwowej).

Dodaj swoją opinię

 

Życie Warszawy

Najczęściej czytane