Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Autostrada do Warszawy główną inwestycją drogową

jbg 06-11-2011, ostatnia aktualizacja 06-11-2011 11:07

Budowa autostrady A2 do Warszawy i połączenie jej z siecią drogową stolicy - to główne realizowane obecnie inwestycje drogowe na Mazowszu.

Warszawa wciąż nie ma obwodnicy - zgodnie z planami drogowców nie będzie jej jeszcze przez kilka lat. Jak powiedział ekspert rynku transportowego Adrian Furgalski, Warszawa jest jedyną europejską stolicą bez obwodnicy. Efekt jest taki, że ruch, zamiast omijać miasto, koncentruje się w nim. - Program budowy dróg ekspresowych i autostrad powinien się zaczynać od Warszawy, bo okolice stolicy są bardzo mocno obciążone ruchem drogowym. Tak się jednak nie stało. Odcinek autostrady A2 między Łodzią a Warszawą powinien powstać w pierwszej kolejności, a nie w ostatniej  - zaznaczył Furgalski.

Chodzi o harmonogram budowy A2 od granicy z Niemcami do Warszawy - większość drogi jest oddana do użytku, fragment Nowy Tomyśl-Świecko ma być oddany w tym roku, natomiast odcinek między Łodzią a stolicą będzie gotowy ostatni, czyli latem 2012 r.

Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy, a dokładniej do znajdującego się na zachodnim wjeździe do miasta węzła Konotopa, ma być przejezdna przed Euro 2012, a w pełni gotowa jesienią 2012 r. Droga miała powstać przez mistrzostwami, ale w czerwcu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od kontraktu z chińskim konsorcjum Covec, które miało budować dwa odcinki tej drogi. Wybrano nowych wykonawców, ale eksperci są sceptyczni, czy uda się im dotrzymać wymaganych przez Dyrekcję terminów.

Ruch z autostrady mają rozprowadzać po mieście budowane odcinki drogi S8 Konotopa - Lotnisko (powinien być gotowy latem 2012 r.) i Modlińska - Marki oraz drogi S2 węzeł Konotopa - węzeł Puławska wraz z odcinkiem węzeł Lotnisko - węzeł Marynarska(także ma być gotowy w 2012 r.). W trakcie budowy jest także miejski odcinek S8 Salomea-Wolica - to tzw. łącznik od węzła Opacz, gdzie S8 skrzyżuje się z południową obwodnicą Warszawy, do węzła "Salomea", gdzie włączy się w Al. Jerozolimskie. Drogowcy zapewniają, że odcinek będzie przejezdny przed mistrzostwami. Termin oddania zamkniętej inwestycji to koniec sierpnia 2012 r.

W trakcie budowy jest też Most Północny w Warszawie. Ma odciążyć most Grota-Roweckiego, którym w godzinach szczytu przejeżdża nawet 7 tysięcy samochodów na godzinę. Inwestycja będzie kosztowała ok. 1 mld zł. Prace budowlane mają się zakończyć do końca tego roku, a kierowcy pojadą nim prawdopodobnie na początku przyszłego.

Uciążliwa dla kierowców jest rozbudowa drogi krajowej nr 8 - na odcinku od granicy województwa do Radziejowic - do parametrów drogi ekspresowej (chodzi o trasę Warszawa-Katowice). Rozbudowa ma się skończyć w przyszłym roku i kosztować ponad 156 mln zł.

Inną ważną inwestycją realizowaną na Mazowszu przez GDDKiA jest autostrada A2 na odcinku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Koszt budowy 21 km obwodnicy ma wynieść ok. 568 mln zł. To pierwszy odcinek A2 budowany na wschód od Warszawy.

 

PAP

Najczęściej czytane