Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Tramwaje on-line

Robert Biskupski, Konrad Majszyk 01-12-2011, ostatnia aktualizacja 01-12-2011 07:37

W 2012 r. tablice elektroniczne pojawią się na 40 nowych przystankach. Pasażerowie przeczytają aktualne rozkłady w Internecie.

Ul. Grójecka. System informacji pasażerskiej przy Stadionie Narodowym ma być podobny do tego
autor: Radek Pasterski
źródło: Rzeczpospolita
Ul. Grójecka. System informacji pasażerskiej przy Stadionie Narodowym ma być podobny do tego

Rewolucję w Internetowych rozkładach jazdy planują Zarząd Transportu Miejskiego i Tramwaje Warszawskie. Pasażerowie dostaną informację o ruchu tramwajów on-line, czyli w trybie rzeczywistym. Dzisiaj na przystankach wiszą rozkłady z czasem teoretycznym, ułożone przez urzędników. Dzięki nadajnikom GPS pasażerowie mają dostawać stale aktualizowane prognozy czasu odjazdów – z uwzględnieniem opóźnień, wypadków, zmian na trasie itd.

Sieć zamiast tablic

– Szacowane czasy odjazdu zostaną umieszczone w Internecie. Dzięki temu pasażer znajdujący się na dowolnym przystanku przy pomocy telefonu komórkowego będzie miał możliwość sprawdzenia odjazdów – zapowiada dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta.

Obietnica uruchomienia tego ułatwienia w przyszłym roku pojawiła się w odpowiedzi udzielonej przez ZTM wiceburmistrzowi Bemowa Bogdanowi Szułczyńskiemu. Radni tej dzielnicy interesowali się tym, jakie są szanse na uruchomienie u nich tablic takich jak w Al. Jerozolimskich i na Grójeckiej. ZTM odpowiedział, że raczej żadne, ale na pocieszenie obiecał właśnie rozkłady on-line.

Nowinka ma być częścią kontraktu na drugi etap systemu informacji pasażerskiej. Tramwaje podpisały umowę wartą 6,3 mln zł na montaż tablic, ale tylko między Cmentarzem Wolskim i Dworcem Wileńskim oraz na Targowej i al. Zielenieckiej, między Dw. Wileńskim i rondem Waszyngtona (obok Stadionu Narodowego).

Jak obiecują tramwajarze, tablice elektroniczne z Woli, ze Śródmieścia i z Pragi będą  wizualnie podobne do tych w Al. Jerozolimskich. Nowe urządzenia mają być kompatybilne z tymi z Alej.

6,3 mln zł pochłonie system informacji pasażerskiej na Trasie W-Z i obok Stadionu Narodowego wraz z jego wersją internetową

Nowe zamówienie objęło montaż tablic na 40 przystankach i dostawę 150 modułów pojazdowych GPS. Za inwestycję będzie odpowiedzialny już nie szwajcarski Ascom (jak w Al. Jerozolimskich), ale hiszpańskie konsorcjum GMV Innovating Solutions i Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas.

Dostępne w sieci i przez telefon aktualne prognozy odjazdów to wartość dodana inwestycji. Dzięki temu pasażerowie jeszcze przed wyjściem na przystanek dowiedzą się o tym, że np. tramwaj się spóźni, bo utknął w korku. Jeśli ktoś będzie chciał się przesiąść, jeszcze w tramwaju połączy się z Internetem. W ten sposób sprawdzi godziny odjazdów tramwajów i wybierze optymalne miejsce na przesiadkę.

2012, ale Euro

Do sieci przeniesie się więc system znany z Al. Jerozolimskich i Grójeckiej. – To będzie taki system informacji pasażerskiej, tylko że bez tablic. Taka nagroda pocieszenia dla dzielnic, w których tablic nie będzie – usłyszeliśmy od urzędników.

Prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos zapowiadał wcześniej, że cały nowy system zacznie działać przed Euro 2012. Teraz tramwajarze nie są już tego tacy pewni.

– Inauguracja nastąpi na pewno w przyszłym roku, ale niekoniecznie przed Euro 2012 – przyznaje teraz rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka. –  Wszystko zależy od dostępności terenu pod nasze instalacje. Z tym jest obecnie trudno m.in. z powodu budowy na Pradze stacji drugiej linii metra.

Po zrealizowaniu zamówienia każdy z tramwajów w Warszawie będzie wyposażony w GPS (taki fabryczny nadajnik jest w każdym ze 186 zamówionych przez miasto nowoczesnych pojazdów Swing za 1,5 mld zł).

Specjaliści chwalą pomysł. Jednocześnie zastrzegają jednak, że większość tramwajów jeździ na tyle często, że nie ma potrzeby sprawdzania godziny odjazdów w sieci.

– Taki system przydałby się bardziej w rozkładach autobusowych, szczególnie w przypadku linii jeżdżących rzadko – uważa prezes Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej Robert Człapiński. – Dobrze byłoby go na początku wypróbować na tramwajach, żeby potem płynnie przejść do autobusów.

System ułomny

Tablice w Al. Jerozolimskich i na Grójeckiej dostarczył Ascom za 8,2 mln zł w 2008 r. System objął swoim działaniem 28 przystanków i 240 wagonów tramwajowych. Urządzenia bywają obiektem kpin warszawiaków. Zdarza się, że na tablicach nie widać podjeżdżających na przystanki tramwajów albo te w niezrozumiały sposób „wyprzedzają się" na trasie. Często zamiast godziny odjazdu tramwaju pojawia się napis „prognoza niedostępna". Władze Warszawy obiecywały do 2016 r. wprowadzić tablice odliczające czas do przyjazdu tramwaju na 500 przystankach. Z powodu kryzysu ten plan jest nierealny.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane