Linia tramwajowa do zamknięcia na Euro 2012
Zakończony w ubiegłym tygodniu remont torów na Zielenieckiej za 30 mln zł miał być inwestycją na Euro 2012. Ale w trakcie meczów ulica będzie... zamykana dla tramwajów.
Aleją Zieleniecką obok Stadionu Narodowego – między rondem Waszyngtona a Teatrem Powszechnym – znów kursują po ponad trzech miesiącach przerwy tramwaje linii 7, 8 i 22.
Konsorcjum PRG Metro i Hydrobudowa za 30 mln zł zbudowało kilometr nowego torowiska wraz z trakcją, trzy nowe platformy przystankowe i dwie wiaty przystankowe. Na razie tramwaje jeszcze dudnią, jeżdżąc po betonowym korycie.
– Tłumiącą dźwięk trawę wykonawca zasieje na wiosnę. Zimą to nie ma sensu – mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka.
Ta inwestycja w niefortunny sposób nałożyła się na budowę stacji Dworzec Wileński, paraliżując dużą część prawobrzeżnej Warszawy. Jak to możliwe? Z powodu tempa procedur przetargowych Tramwaje Warszawskie wprowadziły tu wykonawcę nie na początku wakacji, ale dopiero 29 sierpnia.
Władze Warszawy wpisały remont torowiska obok Stadionu Narodowego na listę inwestycji priorytetowych dla Euro 2012. Tymczasem w czerwcu przyszłego roku podczas meczów na Stadionie Narodowym z udziałem Polski, Rosji i Grecji tramwaje się nie przydadzą.
– Takie są oficjalne ustalenia z UEFA – przyznaje dyrektor miejskiego sekretariatu do spraw Euro 2012 Andrzej Cudak. – Zieleniecka i most Poniatowskiego będą otwarte dla tramwajów tylko przed meczami. W ich trakcie i po nich przejazd będzie niemożliwy – wyjaśnia.
Oficjele uznali, że tramwaje nie będą w stanie obsłużyć 58-
-tysięcznego tłumu. Kibice opuszczający stadion mają być kierowani piechotą w dwie strony: do skrzyżowania z ul. Zamoyskiego przy Teatrze Powszechnym i do ronda Waszyngtona, a potem na most Poniatowskiego, który zamieni się w przeprawę pieszą.
Do transportu kibiców po meczu posłużą za to pociągi. Do jednego jest w stanie wsiąść naraz tysiąc osób. Jak ujawnił Andrzej Cudak, z przystanku PKP Stadion będą odjeżdżały przez godzinę pociągi tylko w jedną stronę – z jednego peronu w stronę Strefy Kibica na pl. Defilad, a z drugiego – na lotnisko Chopina (jeśli PKP Polskie Linie Kolejowe zdążą otworzyć podziemny łącznik kolejowy przed Euro).
Ostatni etap tramwajowego remontu czeka warszawiaków tuż przed Euro 2012. Od 26 kwietnia do 6 maja tramwaje nie będą jeździły między pl. Zawiszy i rondem Wiatraczna z powodu wymiany zwrotnic na rondzie Waszyngtona. Przy okazji wyłączenia ruchu wzdłuż Al. Jerozolimskich tramwajarze wymienią też rozjazdy na skrzyżowaniu z al. Jana Pawła II przy Dworcu Centralnym.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.