Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Bez Grota – katastrofa

Konrad Majszyk 08-12-2011, ostatnia aktualizacja 09-12-2011 11:33

Przetarg na remont mostu Grota-Roweckiego ogłosiła GDDKiA. Po Euro 2012 miasto czeka 27 miesięcy z przeprawą zwężoną albo nawet... zamkniętą.

Czy zamknięcie Grota oznacza paraliż Warszawy?
autor: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Czy zamknięcie Grota oznacza paraliż Warszawy?

Stawką dwustopniowego przetargu jest kontrakt wart ok. miliarda złotych. Chodzi o przebudowę do parametrów drogi ekspresowej 4,6-kilometrowego odcinka Trasy AK między ul. Powązkowską i Modlińską wraz z mostem Grota-Roweckiego.

Wnioski o udział w postępowaniu przetargowym można składać do 9 stycznia.

Ponad dwa lata horroru

– Inwestycja ruszy latem przyszłego roku, czyli tuż po Euro 2012 i zakończeniu prac na Trasie Toruńskiej. Potrwa 27 miesięcy – mówi rzeczniczka mazowieckiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.

– Na razie nie wiemy, czy most Grota będzie zwężany, czy też trzeba go będzie zamknąć na całej szerokości. W tej sprawie trwają rozmowy z miastem.

Most Grota to najruchliwsza przeprawa przez rzekę w Polsce, którą przejeżdża w ciągu doby ponad 150 tys. pojazdów. Dotychczas GDDKiA zapowiadała, że most Grota będzie remontowany „połówkami". Skąd radykalny pomysł jego zamknięcia i skierowania całości ruchu na most Północny, którego otwarcie władze Warszawy zapowiadają na początku przyszłego roku?

Urzędnicy zasłaniają się koniecznością przyspieszenia inwestycji z powodu rozliczenia do 2015 r. dotacji z UE na ten cel. Decyzję o przyznaniu pieniędzy na remont Trasy AK Ministerstwo Finansów podjęło dopiero dwa tygodnie temu dzięki oszczędnościom na przetargach. Według naszych informacji, miejski inżynier ruchu Janusz Galas stara się wyperswadować GDDKiA pomysł zamykania mostu.

Później będzie szerszy

Po zakończeniu modernizacji Trasy AK zwiększy się szerokość mostu Grota o jeden pas w każdą stronę – na każdej jezdni będą po dwa pasy do tranzytu i trzy dla ruchu lokalnego. Na odcinku między ul. Mickiewicza i Gwiaździstą powstanie półtunel z ekranów akustycznych – jak nad Trasą Toruńską na Bródnie. Wszystkie łącznice (tzw. ślimaki) i kładki dla pieszych mają być – w zależności od stanu technicznego – zburzone i zbudowane od nowa albo wyremontowane. Po północnej stronie przeprawy będzie ścieżka rowerowa, a po południowej – chodniki.

Według kosztorysów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na przebudowę tego odcinka trzeba ponad 1 mld zł. Ostateczna cena zostanie ustalona w przetargu.

Most Grota kończy w tym roku 30 lat. Na Trasie Toruńskiej między przeprawą i Markami dobiega końca modernizacja 7,1-kilometrowego odcinka za 869 mln zł. Planowane otwarcie w kwietniu 2012 r. Obie inwestycje – przebudowa Trasy Toruńskiej i Trasy AK – to część modernizacji przez GDDKiA drogi ekspresowej S8.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane