Bez Grota – katastrofa
Przetarg na remont mostu Grota-Roweckiego ogłosiła GDDKiA. Po Euro 2012 miasto czeka 27 miesięcy z przeprawą zwężoną albo nawet... zamkniętą.
Stawką dwustopniowego przetargu jest kontrakt wart ok. miliarda złotych. Chodzi o przebudowę do parametrów drogi ekspresowej 4,6-kilometrowego odcinka Trasy AK między ul. Powązkowską i Modlińską wraz z mostem Grota-Roweckiego.
Wnioski o udział w postępowaniu przetargowym można składać do 9 stycznia.
Ponad dwa lata horroru
– Inwestycja ruszy latem przyszłego roku, czyli tuż po Euro 2012 i zakończeniu prac na Trasie Toruńskiej. Potrwa 27 miesięcy – mówi rzeczniczka mazowieckiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.
– Na razie nie wiemy, czy most Grota będzie zwężany, czy też trzeba go będzie zamknąć na całej szerokości. W tej sprawie trwają rozmowy z miastem.
Most Grota to najruchliwsza przeprawa przez rzekę w Polsce, którą przejeżdża w ciągu doby ponad 150 tys. pojazdów. Dotychczas GDDKiA zapowiadała, że most Grota będzie remontowany „połówkami". Skąd radykalny pomysł jego zamknięcia i skierowania całości ruchu na most Północny, którego otwarcie władze Warszawy zapowiadają na początku przyszłego roku?
Urzędnicy zasłaniają się koniecznością przyspieszenia inwestycji z powodu rozliczenia do 2015 r. dotacji z UE na ten cel. Decyzję o przyznaniu pieniędzy na remont Trasy AK Ministerstwo Finansów podjęło dopiero dwa tygodnie temu dzięki oszczędnościom na przetargach. Według naszych informacji, miejski inżynier ruchu Janusz Galas stara się wyperswadować GDDKiA pomysł zamykania mostu.
Później będzie szerszy
Po zakończeniu modernizacji Trasy AK zwiększy się szerokość mostu Grota o jeden pas w każdą stronę – na każdej jezdni będą po dwa pasy do tranzytu i trzy dla ruchu lokalnego. Na odcinku między ul. Mickiewicza i Gwiaździstą powstanie półtunel z ekranów akustycznych – jak nad Trasą Toruńską na Bródnie. Wszystkie łącznice (tzw. ślimaki) i kładki dla pieszych mają być – w zależności od stanu technicznego – zburzone i zbudowane od nowa albo wyremontowane. Po północnej stronie przeprawy będzie ścieżka rowerowa, a po południowej – chodniki.
Według kosztorysów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na przebudowę tego odcinka trzeba ponad 1 mld zł. Ostateczna cena zostanie ustalona w przetargu.
Most Grota kończy w tym roku 30 lat. Na Trasie Toruńskiej między przeprawą i Markami dobiega końca modernizacja 7,1-kilometrowego odcinka za 869 mln zł. Planowane otwarcie w kwietniu 2012 r. Obie inwestycje – przebudowa Trasy Toruńskiej i Trasy AK – to część modernizacji przez GDDKiA drogi ekspresowej S8.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.