Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

2012: rok paraliżu miasta

Konrad Majszyk 09-12-2011, ostatnia aktualizacja 10-12-2011 11:37

Wyłączenie dla aut czterech mostów przez Wisłę, zamknięcie Marszałkowskiej, główne ulice w centrum bez tramwajów. To utrudnienia, jakie czekają warszawiaków w 2012 r.

Most Grota przejdzie uciążliwy remont w latach 2012 – 2015
autor: Jakub Ostałowski
źródło: Rzeczpospolita
Most Grota przejdzie uciążliwy remont w latach 2012 – 2015

Największe komunikacyjne utrudnienie przyszłego roku to przebudowa  Trasy AK między ul. Powązkowską i Modlińską wraz z mostem Grota-Roweckiego. Powinna zacząć się w lipcu i potrwać do połowy 2015 r.

– mówi miejski koordynator remontów Wiesław Witek. – Przeprawa zostanie całkowicie zamknięta w obu kierunkach, ale tylko na trzy miesiące latem 2013 r.  Przez pozostały czas inwestycji kierowcy będą mieli po dwa pasy w jedną stronę i trzy w drugą.

Dwa mosty jednocześnie

To najnowsze ustalenia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Jeszcze dzień wcześniej urzędnicy nie wykluczali radykalnego scenariusza zamknięcia mostu Grota na większość czasu trwania inwestycji. Ale po ustaleniach z inżynierem ruchu Januszem Galasem stanęło na remoncie przeprawy „połówkami" (z wyjątkiem trzymiesięcznego okresu, kiedy remonty obu części mostu się zazębią).

Ta inwestycja za ok. 1 mld zł spowoduje ogromne utrudnienia. Z badań ruchu wynika, że most Grota to najruchliwsza przeprawa przez rzekę w Polsce: ponad 150 tys. pojazdów w ciągu doby (jak na autostradach w USA). Urzędnicy zakładają, że większość ruchu przejmie most Północny, którego otwarcie władze Warszawy zapowiadają w wersji okrojonej –  bez obiecywanej przez ratusz części tramwajowej – na początek przyszłego roku.

Ale to dopiero początek mostowej kumulacji. Na lipiec i sierpień przyszłego roku ratusz planuje remont nawierzchni mostu Łazienkowskiego, którego Zarząd Dróg Miejskich nie dał rady wykonać w tym roku.

– Prace zaczną się 2 lipca, czyli dzień po finale Euro 2012. Do końca lipca wykonawca będzie musiał uporać się z jezdnią mostu w jedną stronę, a od 1 do 31 sierpnia z tą drugą – mówi dyr. Wiesław Witek.

Terminy są wyśrubowane.

W tym roku ZDM się tego zadania nie podjął w obawie przed megakorkami we wrześniu. A to wcale nie koniec mostowego horroru. W związku z budową drugiej linii metra co najmniej do 2014 r. most Śląsko-Dąbrowski będzie zamknięty dla samochodów, a Świętokrzyski „ślepy" (po obu stronach trwa budowa stacji Nowy Świat i Stadion).

Metro, weekend, kibice

Ogromne utrudnienia spowodują też remonty tramwajowe. W długi majowy weekend od 28 kwietnia do 6 maja Tramwaje Warszawskie mają wymieniać rozjazdy na tzw. rondzie Gierka (skrzyżowanie Al. Jerozolimskich z al. Jana Pawła II obok Dworca Centralnego).

W tym czasie tramwaje nie będą kursowały na dwóch równoległych ciągach: wzdłuż Al. Jerozolimskich od pl. Zawiszy do ronda Waszyngtona (wtedy nastąpi wymiana rozjazdów obok Stadionu Narodowego) oraz al. Jana Pawła II i Chałubińskiego – do Nowowiejskiej.

Potem da się we znaki budowa drugiej linii metra, która w rejonie stacji Świętokrzyska i podziemnego łącznika z linią pierwszą zgra się w czasie z organizacją od 7 czerwca do 2 lipca Strefy Kibica na 100 tys. osób na pl. Defilad. Jak ujawnił kierownik kontraktu drugiej linii Francesco Scaglione, warszawiaków czeka terapia szokowa: podczas Euro 2012 ul. Marszałkowska będzie zamknięta między Al. Jerozolimskimi a Królewską. Wiesław Witek doprecyzował wczoraj termin: od 14 maja aż do 15 września dla samochodów i autobusów. W tym czasie tramwajarze wyłączą też ruch na Marszałkowskiej od pl. Zbawiciela do pl. Bankowego.

Inne uciążliwe remonty zaplanowane na terenie Warszawy na przyszły rok to m.in.  *spóźniona budowa linii tramwajowej na Powstańców Śląskich między Górczewską i Radiową *budowa kolektora „W" wzdłuż ul. Kadetów, Traktu Lubelskiego i Zwoleńskiej *budowa zewnętrznych wiaduktów wzdłuż ul. Żołnierskiej i Marsa nad torami PKP *budowa trasy S2 Konotopa – Puławska, która spowoduje zwężenia al. Krakowskiej i ul. Puławskiej.

– Nie wydajemy już zgody na duże inwestycje, jeśli nie ma pewności, że skończą się przed Euro 2012 – mówi koordynator Wiesław Witek.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane