Koleje kupują autobusy (szynowe)
Komunikacja. Dwa nowe szynobusy wypuściły na pozbawione trakcji trasy Koleje Mazowieckie. W przyszłym roku obiecują kupić 13 kolejnych
Szynobus to pasażerski wagon kolejowy o napędzie spalinowym, który służy do obsługi linii o niewielkiej liczbie podróżnych. Kolejarze nazywają go „autobusem szynowym".
W piątek marszałek Mazowsza Adam Struzik przejechał nowiutkim szynobusem SA135 Kolei Mazowieckich między Płockiem i Gostyninem.
Szynobus bez trakcji
Po kursie promocyjnym nowe nabytki zostały skierowane na trasy rozkładowe.
– Dwa spalinowe szynobusy kursują na dwóch liniach niezelektryfikowanych: między Nasielskiem i Sierpcem oraz między Kutnem i Sierpcem – mówi rzeczniczka Kolei Mazowieckich Donata Nowakowska.
Spółka zamówiła tabor w zakładach PESA Bydgoszcz. Koszt – 12,8 mln zł. Z tej kwoty 7,3 mln zł pochodzi z dotacji rządowej, a 5,5 mln zł – z budżetu województwa mazowieckiego.
Szynobusy są wyposażone w klimatyzację i monitoring. Znajdziemy w nich stojaki na rowery, przewijaki dla niemowląt, elektroniczną informację pasażerską i głosowe zapowiedzi przystanków. Pojazdy mają podjazdy i kabiny WC dostosowane do wózków inwalidzkich.
Koleje Mazowieckie eksploatują dziś 11 autobusów szynowych, które kursują m.in. na trasie między Tłuszczem i Ostrołęką oraz Siedlcami i Czeremchą. Według prezesa Kolei Mazowieckich Artura Radwana, w latach 2012 – 2015 spółka kupi kolejnych 13 szynobusów (spalinowych i elektrycznych).
Wysokie wagony
W tym samym czasie w wyniku kolejnego przetargu przybędą 22 piętrowe wagony tzw. push-pull – do słynnych pociągów Bombardiera, które po remoncie przez PKP Polskie Linie Kolejowe nie mieszczą się w podmiejskim tunelu średnicowym.
Co z remontami starego taboru? Do 2013 r. Koleje Mazowieckie obiecują zmodernizować w ramach tzw. napraw głównych i rewizyjnych łącznie 77 wagonów – głównie EN-57 z lat 70. ubiegłego wieku. Szacowany koszt tej operacji – ponad 250 mln zł.
Mazowiecki przewoźnik planuje też inwestycje w infrastrukturę: budowę nowoczesnej bazy utrzymaniowej taboru (dziś ten teren nie jest nawet ogrodzony) i dwóch myjni dla pociągów. Prezes Radwan zapowiedział też rozszerzenie kanału dystrybucji biletów o sprzedaż biletu przez Internet. Dzisiaj nie kupimy biletu Kolei Mazowieckich w sieci – w przeciwieństwie do biletów Zarządu Transportu Miejskiego.
Koleje Mazowieckie to największy samorządowy przewoźnik w Polsce. W tym roku obsłużyły ponad 50 mln pasażerów
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.