Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Armia bez biletów

Robert Biskupski 29-10-2012, ostatnia aktualizacja 29-10-2012 00:58

Droższe bilety to cena za utrzymanie przywilejów

autor: Mateusz Dąbrowski
źródło: Fotorzepa

Mimo kryzysu i podwyżek cen biletów 30-tysięczna armia urzędników, pracowników miejskich spółek i ich rodzin jeździ komunikacją miejską za darmo.

Jak wynika z danych Zarządu Transportu Miejskiego, największą grupą, której wydano karty upoważniające do darmowych przejazdów, są pracownicy Miejskich Zakładów Autobusowych i ich rodziny – łącznie wyrobiono im 15 073 karty upoważniające do przejazdów za darmo.

Nieco mniejszą grupę tworzą pracownicy Tramwajów Warszawskich – dla nich i ich rodzin wyrobiono 9117 kart.  Łącznie z pracownikami i rodzinami ZTM i Metra Warszawskiego oraz pracownikami Szybkiej Kolei Miejskiej (ich rodziny nie mają prawa do bezpłatnych przejazdów, dlatego korzystać może z nich tylko 320 osób) za darmo (czyli na koszt podatników) komunikacją miejską podróżuje ponad 30 tys. urzędników, pracowników miejskich spółek i ich rodzin.

Nietrudno policzyć, że gdyby każdy z nich kupił w ciągu roku cztery kwartalne bilety, kasa miasta zyskałaby prawie 27 mln zł. To prawie 1/4 sumy, jaką ZTM chce zarobić na podwyżce biletów, planowanej od 1 stycznia.

– Zdajemy sobie sprawę z tego problemu – mówi wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. – Takie  przywileje  jednak od dawna są zapisane w układach zbiorowych z pracownikami tych spółek. Prowadzimy na ten temat rozmowy ze związkami zawodowymi. Nie da się jednak znieść albo ograniczyć prawa do bezpłatnych przejazdów w ciągu kilku dni – dodaje.

Likwidacja praw do darmowych przejazdów przyniosłaby prawie 27 mln zł

Do bezpłatnych przejazdów mają prawo nie tylko małżonek, dzieci, pasierbowie pracownika, wdowy i emeryci. Np. w MZA, TW  za darmo jeżdżą również m.in. „matka (teściowa) pracownika lub ojciec (teść) pracownika, o ile nie jest zatrudniony(a) i prowadzi mu gospodarstwo domowe" oraz „konkubent/konkubina pracownika, jeżeli legitymują się zameldowaniem wspólnym z pracownikiem lub są rodzicem dziecka (dzieci) pracownika". Z kolei pracownikowi Metra Warszawskiego prowadzić gospodarstwo może tylko matka lub teściowa. Jeśli będzie to robił ojciec albo teść – prawa do bezpłatnego biletu nie dostanie.

Co ciekawe, z darmowych biletów korzysta więcej rodzin pracowników niż np. dzieci z rodzin wielodzietnych (w 2012 r. wydano uprawnienia do bezpłatnych przejazdów dla 5500 dzieci), klientów  warszawskich ośrodków pomocy społecznej (2208 uprawnień) czy dzieci z rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych (549 uprawnień).

Prawo do bezpłatnych przejazdów mają również dzieci, które urodziły się w środkach komunikacji miejskiej. Do tej pory zdarzył się jeden taki przypadek.

– W tej chwili dziecko ma około pięciu lat – informuje rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego Igor Krajnow. – Ma więc uprawnienia do bezpłatnych przejazdów z racji wieku. Karta nie została wydana.

Ulgi dla urzędników i pracowników miejskich spółek krytykują opozycyjni radni.

– Platforma Obywatelska mogła je zlikwidować i poszukać oszczędności gdzieś indziej, zamiast zrobić to, co najłatwiejsze, czyli sięgnąć do kieszeni warszawiaków i ogłosić podwyżkę cen biletów – uważa radny Marcin Rzońca. – Dlatego my – jako opozycja – byliśmy i jesteśmy przeciwko tej podwyżce.

Uprawnienia do bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego w Warszawie przysługują na podstawie ustaw (np. studenci) oraz zostały przyznane w drodze uchwał podjętych przez Radę  Warszawy. Urzędnikom i pracownikom przywileje przyznali warszawscy radni.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane