Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Drogowcy przekłują bąble na moście

Marek Kozubal 31-08-2014, ostatnia aktualizacja 01-09-2014 09:33

To już pewne. We wrześniu drogowcy wezmą się do wymiany nawierzchni trasy mostu Północnego.

Most Północny został oddany do użytku dwa lata temu, a już trzeba zmienić nawierzchnię
autor: Krzysztof Skłodowski
źródło: Fotorzepa
Most Północny został oddany do użytku dwa lata temu, a już trzeba zmienić nawierzchnię

Wybrzuszony asfalt, pękająca i falująca nawierzchnia – tak w wielu miejscach wyglądają podjazdy do mostu, który został oddany do użytku dwa lata temu. Inwestycja kosztowała ok. 1 mld zł.

Przez kilka miesięcy eksperci przyglądali się bąblom, które pojawiały się na moście. Teraz zdecydowali, że nawierzchnia przeprawy musi zostać wymieniona.

– Naprawa jezdni będzie prowadzona od strony Białołęki. W czasie prac będą zamykane pasy jezdni, na których będą prowadzone roboty. Most jednak będzie przejezdny – mówi Małgorzata Gajewska, rzecznik Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych. Drogowcy zapowiadają, że najbardziej uciążliwe prace będą prowadzone w nocy.

Kiedy drogowcy wejdą na most? – Najwcześniej w dniach 5–7 września, czyli za tydzień. Warunkiem będzie jednak dobra pogoda, asfaltu nie można kłaść w czasie deszczu – zastrzega Gajewska.

Gazy podnoszą asfalt

Prace te zostaną przeprowadzone na koszt wykonawcy przeprawy, w ramach gwarancji.

Pierwotnie ZMID zapowiadał termin przeprowadzenia  prac na wiosnę. – Eksperci chcieli jednak jeszcze obejrzeć nawierzchnię. Latem zaobserwowali jeszcze jeden przypadek wybrzuszania się jezdni. Uznali, że jest to proces zanikający. Ich zdaniem pod wpływem temperatury gazy rozszerzają się i unoszą izolację nawierzchni – tłumaczy Gajewska.

Główną przyczyną kruszenia się jezdni na nowym moście są substancje metaliczne zawarte w cemencie użytym do produkcji betonu – wynika z ekspertyzy przygotowanej dla ZMID przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Eksperci instytutu są zdania, że cement użyty do produkcji nawierzchni był poddawany w trakcie produkcji procesom, które wprowadziły do jego składu znaczne ilości substancji metalicznych. Ich dopuszczalnej zawartości polskie normy nie określają. Substancje te mogą wchodzić w reakcje chemiczne powodujące wydzielanie gazów. W pewnych warunkach – przy szczelnej izolacji płyty wiaduktu i w wysokiej temperaturze – wzrasta ciśnienie powstałego gazu i w efekcie pojawiają się pęcherze.

Most Północny zbudowało konsorcjum firm pod przewodnictwem Przedsiębiorstwa Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua. Zgodnie z kontraktem wykonawca udzielił trzyletniej gwarancji na obiekt.

Powakacyjny paraliż

Ograniczenie ruchu na moście Północnym wywoła paraliż komunikacyjny w północnej części Warszawy. Już teraz trudno przejechać przez Wisłę z powodu remontu Trasy AK. Objazd dla jadących z Białołęki w kierunku Bielan został poprowadzony właśnie mostem Skłodowskiej-Curie.

To niejedyne utrudnienia na stołecznych drogach, które pojawią się po zakończeniu wakacji. Ratusz poinformował właśnie, że przez cały wrzesień będzie trwała odbudowa ulic po budowie centralnego odcinka II linii metra.

Chociaż na Pradze widać już, jak będzie wyglądał plac Wileński, Targowa, a w Śródmieściu ulica Świętokrzyska, bo gotowe są odcinki chodników i jezdni – prace potrwają tam do 30 września.

– Już od początku miesiąca przejezdne będą skrzyżowania ul. Świętokrzyskiej i Nowego Światu oraz Świętokrzyskiej i Emilii Plater. W drugiej połowie września będą odtwarzane ulice na Powiślu, czyli skrzyżowanie ul. Wybrzeże Kościuszkowskie i Tamka, co będzie się wiązało z ograniczeniami ruchu drogowego – zaznacza Tomasz Kunert z urzędu miasta.

Wisłostrada zwężona

Tramwaje Warszawskie prowadzą w tej chwili dwie duże inwestycje: budowę linii tramwajowej na Tarchomin oraz na ul. Powstańców Śląskich.

Od początku września przejezdna ma być ul. Światowida (obecnie zamknięty jest odcinek za ul. Myśliborską w kierunku Modlińskiej), dalsze prace będą prowadzone już poza jezdnią.

Natomiast na Bemowie jeszcze do 10 września kierowcy będą omijali tymczasowymi przejazdami skrzyżowanie Górczewskiej z Powstańców Śląskich. Potem ruch wróci na normalne skrzyżowanie, ale jezdnia nadal będzie zwężona.

Do końca września zamknięta będzie zachodnia jezdnia ul. Powstańców Śląskich. – Tramwaje ul. Powstańców Śląskich do pętli Osiedle Górczewska zaczną jeździć dopiero od 22 września – informują urzędnicy.

W połowie września zostanie za to zmieniona organizacja ruchu na Wisłostradzie przy powstających Bulwarach Wiślanych – zamknięta zostanie wtedy jezdnia wschodnia w kierunku Bielan, a ruch pojazdów zostanie przeniesiony na jezdnię zachodnią oraz specjalnie dobudowane pasy (w sumie będą tu po trzy pasy ruchu w każdą stronę).

Będzie tu budowane nowe przejście podziemne nad Wisłę.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane