Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Niespodzianki w metrze. Będzie lepiej?

koz 22-10-2014, ostatnia aktualizacja 22-10-2014 19:43

Pasażerowie II linii metra będą przechodzili przez nowe bramki wejściowe, a drogę w podziemnym mieście wskaże nowy system informacji pasażerskiej.

autor: Krzysztof Skłodowski
źródło: Fotorzepa

Na bramkach drugiej linii metra nie będzie kołowrotków – urządzenia znane z I linii metra nie zostały zamontowane na II linii - informuje ratusz. Są za to bramki, przez które pasażer przechodzi, gdy rozsuną się na boki szklane płyty (oczywiście po włożeniu biletu lub zbliżeniu Warszawskiej Karty Miejskiej).

Przezroczyste tafle są oznakowane żółtymi pasami tak, aby były dobrze widoczne. Takie bramki są nowocześniejszymi rozwiązaniami niż kołowrotki, a i dla pasażerów wygodniejsze, ponieważ rozsuwają się samodzielnie i nie trzeba ich popychać. Na każdej stacji wśród nowych bramek będzie jedna, która jest szersza od pozostałych – będą mogły z niej korzystać osoby z bagażem, wózkiem dziecięcym, niepełnosprawni.

Jak informują urzędnicy jeśli to rozwiązanie się sprawdzi, Zarząd Transportu Miejskiego nie wyklucza w przyszłości wymiany kołowrotków na bramki rozsuwane na I linii metra. Już wkrótce pilotażowo, po jednej takiej bramce pojawią się na dwóch stacjach – na południowych głowicach stacji Wierzbno i Politechnika. Na centralnym odcinku nie zabraknie również automatów biletowych. Będzie ich w sumie 70 sztuk.

Nowością jest też system informacji pasażerskiej. Jak zapewniają przedstawiciele ratusza " będzie jaśniejszy i czytelniejszy dla pasażerów oraz znajdzie się w nim więcej przydatnych informacji". Istotą systemu jest kod kolorystyczny. Zgodnie z założeniami Systemu tło tablic informacji jest białe.

Wszelkie informacje dotyczące konkretnej stacji metra, w obrębie której się znajdujemy, są umieszczane w kolorze wiodącym – dla linii M2 czerwonym (linia M1 pozostaje przy kolorze ciemnoniebieskim). Dla pozostałych informacji dedykowany jest kolor ciemnoszary. Dla pasażera, który wysiądzie z pociągu najistotniejsze jest wskazanie głównych kierunków (ulic), powiązań z komunikacją naziemną, numerów wyjść czy dostępności urządzeń transportu pionowego (wind, schodów ruchomych). Te informacje pojawiają się na tablicach peronowych. Na kolejnych tablicach przy schodach z peronu, a następnie w obrębie przejść podziemnych, informacja o wyjściach jest rozdzielana według właściwych kierunków.

Na II linii wprowadzane są kolejne elementy – dodatkowe (poboczne) ulice czy kierunki (dzielnice, ulice) dla przystanków komunikacji naziemnej. Informacje o wyjściach są opatrzone specjalnym piktogramem, którego elementem jest numer wyjścia oraz strzałka o kierunku zgodnym z tym, w jakim należy podążać. Całość znajduje się na ciemnoszarym tle, kontrastowym względem innych treści tablicy. Dla pasażera wchodzącego do metra kluczowe jest wskazanie najkrótszej drogi do najbliższego zejścia na peron i ta informacja zawsze znajduje się w górnej części tablicy.

Ponadto, korytarze metra pełnią także rolę przejść podziemnych. Dlatego na każdej tablicy wejściowej i następnie na kolejnych zgodnie z przedstawionymi wcześniej kierunkami, podawana jest informacja o numerach wszystkich wyjść.

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane