Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Modlin będzie większy

blik 06-11-2014, ostatnia aktualizacja 06-11-2014 06:18

Rozbudowa terminala pasażerskiego, budowa terminala cargo, który pozwoli obsługiwać przesyłki kurierskie czy budowa hotelu przy lotnisku – takie plany mają władze województwa wobec Modlina.

Lotnisko w Modlinie
źródło: materiały prasowe
Lotnisko w Modlinie

Dzięki temu przepustowość tego portu lotniczego wzrośnie do 5 mln pasażerów rocznie. Dziś z lotniska, które oferuje 26 tanich połączeń, ma 14 tys. startów i lądowań korzysta miesięcznie ok. 150 tys. pasażerów. I mimo iż Modlin usytuowany jest najbliżej największego polskiego lotniska im. Fryderyka Chopina w stolicy, to wyprzedza lotniska zarówno w Rzeszowie, Łodzi, Szczecinie, Bydgoszczy, Lublinie, a ostatnio i w Poznaniu.

Władze województwa myślą nie tylko o rozbudowie samego terminala, ale i aktywizacji terenów wokół lotniska. – W przypadku Modlina taki rozwój, przewidziany na najbliższych 30 lat, nie wymaga dodatkowej przestrzeni. Obszar zajmowany przez port jest wystarczający do przedłużenia drogi startowej, powiększania płyt postojowych czy budowy dróg kołowania – tłumaczy Marta Milewska, rzecznik urzędu marszałkowskiego.

A marszałek Adam Struzik dodaje, że działalność lotniska pokazała, że była to dobrze wybrana lokalizacja. – Korzystają z niego zarówno mieszkańcy Warszawy, jak i całego, zwłaszcza północnego Mazowsza, a także innych województw. Lotnisko planuje rozbudowę. Jednak musimy patrzeć jeszcze dalej. To idealna szansa na ożywienie gospodarcze tej części regionu – tłumaczy marszałek Struzik.

Władze województwa zdradziły właśnie plany rozwoju tego podwarszawskiego portu lotniczego. Chcą m.in. rozbudować terminal pasażerski w ciągu najbliższych pięciu lat. - Modułowa bryła pozwoli na szybkie i proste powiększenie terminala o dodatkowe moduły, zarówno po stronie przylotów, jak i odlotów – tłumaczy Marta Milewska.

Dzięki rozbudowie dwukrotnie zwiększy się liczba punktów odpraw – z czterech dzisiaj do ośmiu po rozbudowie, co pozwoli zwiększyć przepustowość lotniska z trzech mln pasażerów rocznie – do pięciu mln.

W Modlinie ma powstać też terminal ekspres cargo. - Będzie to budynek, w którym można obsługiwać ekspresowe przesyłki kurierskie i tzw. małe cargo – mówi urzędniczka.

Powiększona ma zostać także baza techniczna dla samolotów. W planach jest budowa dodatkowego hangaru dla samolotów typu boeing 737, a ostatnim etapem rozbudowy będzie budowę hotelu na terenach przylegających do lotniska. Władze województwa chcą to zrobić wspólnie z udziałem partnera zewnętrznego.

Lotnisko w Modlinie – jak podkreślają urzędnicy - to nie tylko nowa oferta dla pasażerów, ale też ważny impuls rozwojowy dla tej części województwa.. Dlatego samorząd województwa, tworząc nowy plan zagospodarowania przestrzennego wpisał tam tzw. obszar funkcjonalny wokół Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin.

Na terenach sąsiadujących z lotniskiem ma powstać Specjalna Strefa Ekonomiczna (jako podstrefa Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej) oraz park przemysłowo-technologiczny. - Tworzenie tego typu stref to zachęta do rozpoczęcia działalności gospodarczej, bo będą tan preferencyjne warunki dla przedsiębiorców w postaci ulg podatkowych, specjalnie przygotowane, uzbrojone tereny, pomoc w procesie inwestycyjnym). To również szansa na przyciąganie nowych inwestycji, lepsza sytuacja na rynku pracy w regionie – uważają urzędnicy.

Inicjatywą samorządu województwa zainteresowane są zarówno okoliczne samorządy lokalne, instytucje, jak i firmy oraz organizacje pozarządowe. Powstała już regionalna grupa ekspercka zrzeszająca 24 podmioty. Wskazuje ona, że najważniejszą kwestią do rozwiązania w najbliższym czasie jest łatwiejszy transport na lotnisko Konieczna jest budowa dróg, obwodnic, a także nowych tras kolejowych.

ŻW Online

Najczęściej czytane