Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Kredyt z EBI na południową obwodnicę Warszawy

Adam Woźniak 24-03-2015, ostatnia aktualizacja 24-03-2015 05:35

Przeszło 6 mld zł chce pożyczyć w Europejskim Banku Inwestycyjnym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Najwięcej pieniędzy na drogi zostanie wydawane w latach  2016–2018
źródło: Rzeczpospolita
Najwięcej pieniędzy na drogi zostanie wydawane w latach 2016–2018

Pieniądze przeznaczone są na trzy strategiczne inwestycje drogowe: budowę południowej obwodnicy Warszawy, czyli trasy S2 na odcinku Puławska–Lubelska, drogi ekspresowej S5 Wrocław–Poznań–Bydgoszcz–Grudziądz oraz drogi ekspresowej S19 Lublin–Rzeszów. Ocena pierwszych dwóch wniosków złożonych do EBI już trwa. Trzeci będzie analizowany w przyszłym roku.

– Kredyt z EBI to obecnie najtańszy na rynku sposób pozyskania finansowania – twierdzi rzecznik GDDKiA, Jan Krynicki.

O ile droga ekspresowa z Lublina do Rzeszowa jest dopiero na etapie planowania, o tyle trasa S5 z Wrocławia do Grudziądza ma być gotowa w 2018 r. Teraz w budowie jest 66 kilometrów. Na przeszło 200 kilometrów rozpisano przetargi. Ich rozstrzygnięcie ma nastąpić jeszcze w tym roku.

Na wybór wykonawców czeka także południowa obwodnica Warszawy. Trasa została podzielona na trzy odcinki, na wszystkie firmy złożyły już oferty. Najtrudniejsza będzie budowa 4,6-kilometrowego fragmentu trasy od węzła Puławska do węzła Przyczółkowska obejmująca budowę tunelu pod Ursynowem. Będzie on najdłuższym tunelem w Polsce, ma być budowany metodą odkrywkową. Pod powierzchnię wejdzie między ulicami Indiry Gandhi a Pileckiego, natomiast wyjdzie na skarpie za ul. Nowoursynowską. Wykonawcy wszystkich trzech odcinków zostaną wybrani jeszcze w tym roku.

Cały warszawski ring powinien powstać do 2020 r. Do końca kwietnia GDDKiA wystąpi o decyzję środowiskową na budowę ostatniego fragmentu warszawskiego ringu – wschodnią obwodnicę Warszawy. Na kwiecień planowane jest też wystąpienie o zgodę na realizację obwodnicy na odcinku Zakręt–Lubelska wraz z węzłem, który połączy południową obwodnicę Warszawy ze wschodnią oraz z planowaną autostradą A2 na wschód.

—Adam Woźniak

"Rzeczpospolita"

Najczęściej czytane