Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Mniej barier architektonicznych

koz 15-04-2018, ostatnia aktualizacja 15-04-2018 07:59

Przynajmniej 1,5 mln zł zostanie wydanych w 2018 roku na likwidację barier architektonicznych.

autor: Bogusław Florian Skok
źródło: Fotorzepa

Urząd m.st. Warszawy od czterech lat realizuje projekt usuwania barier architektonicznych z warszawskich ulic.

W tym roku na likwidację barier wydanych zostanie 1,5 mln zł. Do projektu zgłosiło się osiem dzielnic: Praga Południe, Ochota, Mokotów, Śródmieście, Włochy, Wawer, Rembertów i Wesoła, które wytypowały 97 barier do likwidacji.

Dzielnica Mokotów zajmie się m.in. ul. Bogunki i Bełdan – obniżone zostaną krawężniki na skrzyżowaniach z ulicami poprzecznymi. Rembertów będzie kontynuował zmiany na ulicach Starego Rembertowa i zaplanował likwidację barier np. na ulicach: Magenta, Kamaszniczej, Konwisarskiej i Zesłańców Polskich. Zarząd Terenów Publicznych poprawi na Muranowie przejścia m.in. na ul. Miłej, Niskiej i Karmelickiej. W Wawrze przebudowane zostaną zniszczone już chodniki przy ulicach Naddnieprzańskiej, VIII Poprzecznej i IX Poprzecznej. Dzielnica Włochy przebuduje przejścia dla pieszych m.in. przy ul. Jutrzenki. Na Pradze Południe zmodernizowane zostaną przejścia dla pieszych m.in. ul. Brukselskiej i Arabskiej.

Kolejny sezon usuwania barier architektonicznych rozpoczął już Zarząd Dróg Miejskich. Zaplanowane prace to obniżenie krawężników, montaż pasów ostrzegawczych przed przejściami dla pieszych i inne drobne korekty, które ułatwiają poruszanie się po mieście.

W tym roku prace ZDM rozpoczynają się w Śródmieściu. Widać już zmiany na ul. Ludnej – przy ul. Solec, Okrąg i Czerniakowskiej. W pierwszym etapie zaplanowano roboty w 23 lokalizacjach m.in. na ul. Wioślarskiej, S. Herbsta, Szwoleżerów, na rondzie Sedlaczka, ul. Wiejskiej, w al. J.Ch. Szucha, na pl. Unii Lubelskiej, na ul. L. Waryńskiego, Wawelskiej. Oprócz programu likwidującego bariery architektoniczne, bariery usuwane są także na bieżąco w ramach inwestycji, przebudów i remontów dróg. Wszystkie weekendowe frezowania to również obniżanie krawężników na przejściach, montaż pasów ostrzegawczych czy naprawa chodnika. Po kompleksowych remontach ulic także nie ma już na nich barier, przykładem mogą tu być np. zeszłoroczne prace na ul. Namysłowskiej. Jednym tegorocznych remontów są roboty na pl. Krasińskich i ul. Miodowej, gdzie nowe chodniki, przystanki, przejścia dla pieszych nie będą utrudniały poruszania się. Budowa dróg rowerowych zazwyczaj wiąże się z przebudową chodników i przejść dla pieszych – wtedy także drogowcy wykonują je w innym standardzie.

Dzięki wspólnym działaniom ZDM i Zarządu Transportu Miejskiego także na przystankach autobusowych sukcesywnie montowane są specjalne krawężniki peronowe ułatwiające podjazd autobusu do krawędzi oraz pole oczekiwania wyznaczające orientacyjne drzwi pojazdu.

Miejscy drogowcy pracują także nad dwoma dużymi projektami poprawiającymi dostępność miejskiej przestrzeni. ZDM chce poprawić 10 węzłów przesiadkowych Trasy Łazienkowskiej z przystankami komunikacji miejskiej. Założenie jest takie, aby przy każdym węźle przesiadkowym powstały windy lub pochylnie prowadzące na przystanki. W ramach prac perony przeszłyby remont i zostałyby przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami (m.in. pasy ostrzegawcze i prowadzące oraz plany tyflograficzne). Wszystko po to, aby maksymalnie poprawić dostępność tych miejsc. Powstaje już projekt zmian na pl. Na Rozdrożu. Prace w terenie zaplanowano na przełom 2018 i 2019 roku.

Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych podpisał umowę na zaprojektowanie wind na wiadukt mostu Poniatowskiego. Mają być gotowe w 2019 r.

zw.com.pl