Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Prezydent i rząd od stycznia będą latać nowymi samolotami

18-11-2009, ostatnia aktualizacja 19-11-2009 14:39

Dwa brazylijskie embraery 175 trafią do armii z LOT. Koszty leasingu mogą sięgnąć 200 mln zł .

Takie dwa embraery 175, jak ten na zdjęciu, MON wydzierżawi od LOT i dostosuje do przewożenia najważniejszych osobistości w państwie
autor: Dariusz Majgier
źródło: Fotorzepa
Takie dwa embraery 175, jak ten na zdjęciu, MON wydzierżawi od LOT i dostosuje do przewożenia najważniejszych osobistości w państwie

Warunki czasowego użytkowania maszyn narodowego przewoźnika negocjuje bezpośrednio Ministerstwo Obrony Narodowej. Wcześniejszy plan, by transakcję przygotowała Agencja Rozwoju Przemysłu, nie wypalił. Koszty operacji okazały się za wysokie – mówił niedawno “Rz” szef MON Bogdan Klich. Strony nie ujawniają wartości kontraktu, ale eksperci wyceniali przejęcie brazylijskich odrzutowców na ok. 200 mln zł.

– Samoloty są już w Polsce, na razie latają z pasażerami, ale jesteśmy gotowi do ich przekazania wojsku natychmiast po zawarciu transakcji – mówi Andrzej Kozłowski, rzecznik LOT.

Dopinana właśnie umowa ma być teraz zdecydowanie korzystniejsza i powinna przyspieszyć przekazanie maszyn – zapewnia rzecznik MON Robert Rochowicz. MON, które będzie użytkownikiem powietrznych limuzyn, chciałoby przed ostateczną decyzją zasięgnąć opinii Urzędu Zamówień Publicznych i dokonać uzgodnień w kancelariach przyszłych pasażerów: prezydenta, rządu, Sejmu i Senatu.

– O szczegółach adaptacji pasażerskich maszyn do standardu samolotów specjalnego przeznaczenia wypowiedzą się też wojskowi, choć plany wyposażenia są gotowe od dawna – mówi Rochowicz. Dodaje, że przystosowanie samolotów do nowej roli, łącznie z przemalowaniem maszyn w barwy floty rządu RP, ma nastąpić jeszcze w tym roku, tak aby w styczniu zaczęły służyć najważniejszym osobom w państwie.

– Wojsko jest gotowe do przejęcia nowych samolotów. Sześć załóg z 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego z Okęcia przeszło przeszkolenie – zapewnia “Rz” mjr Marcin Rogus, rzecznik Sił Powietrznych.

Tymczasem eksperci lotniczy krytykują pomysł leasingu embraerów. – To kosztowna i mało sensowna prowizorka – mówi Bartosz Głowacki z pisma “Skrzydlata Polska”. Jego zdaniem embraer 175 to typowy pasażerski samolot regionalny, który przy zasięgu 3 tys. km nie jest w stanie jednym skokiem pokonać Atlantyku. Jego 80-miejscowa kabina pasażerska wymaga przebudowy, a specjalne systemy łączności i bezpieczeństwa wykorzystywane do przekazywania decyzji w sytuacjach kryzysowych będą dopiero instalowane.

Przeczytaj cały artykuł na www.rzeczpospolita.pl

Rzeczpospolita

Najczęściej czytane