Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Pociąg do biletu

Konrad Majszyk 22-08-2008, ostatnia aktualizacja 24-08-2008 22:32

17 nowych i 11 używanych pociągów dla SKM i wspólny bilet z Kolejami Mazowieckimi również poza miastem.

autor: Sołtys Seweryn
źródło: Fotorzepa

To nowe pomysły urzędników odpowiedzialnych za komunikację. Zakładają, że rozkłady obu przewoźników – Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich – będą skoordynowane. Wspólny bilet zostanie zaś rozszerzony poza granice Warszawy – dowiedziało się „ŻW”.

Do tych wstępnych ustaleń doszło podczas piątkowego spotkania z udziałem marszałka Mazowsza Adama Struzika (odpowiada za Koleje Mazowieckie) i wiceprezydenta Warszawy Jacka Wojciechowicza, w którego gestii znajduje się SKM.

Bilet dla aglomeracji?

Jeden bilet dla różnych przewoźników w całej aglomeracji to standard na Zachodzie. W Warszawie ma zacząć obowiązywać od października – najpierw na trasie z Sulejówka przez Śródmieście do Pruszkowa (tędy jeżdżą i Koleje Mazowieckie, i SKM). Inne podwarszawskie miejscowości i innych przewoźników – także autobusowych – ma objąć od stycznia 2009 roku. To byłby wreszcie wyczekiwany od lat przełom, ale konkrety nie zostały jeszcze ustalone.

– Diabeł tkwi w szczegółach – mówią ostrożnie urzędnicy.

Na razie SKM wyglądają przy Kolejach Mazowieckich jak Dawid przy Goliacie. Miejski przewoźnik ma tylko dziesięć pociągów kursujących na jedynej trasie (Sulejówek – Pruszków). Koleje Mazowieckie zaś to ponad 180 pociągów obsługujących wszystkich siedem tras dojazdowych do Warszawy (dla tego przewoźnika trwają też dostawy piętrowych superwagonów Bombardiera, które... nie mieszczą się w wyremontowanym niedawno tunelu średnicowym).

SKM: obkupimy się

Żeby nieco zmniejszyć tę dysproporcję, SKM planuje inwestycje w tabor. – We wrześniu ogłosimy przetarg na cztery nowe pociągi do obsługi obecnie eksploatowanej linii z Sulejówka do Pruszkowa, a w październiku na 13 kolejnych dla projektowanej linii do lotniska Okęcie – mówi prezes SKM Leszek Walczak.

Koszt tych zakupów to 300 mln zł. Jedna z koncepcji finansowych zakłada zaciągnięcie bankowego kredytu na ten cel, którego poręczeniem będzie wieloletnia umowa przewozowa z miastem. Szef Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta zapowiada, że zostanie podpisana z SKM we wrześniu.

Pociągi przyjadą najwcześniej w drugiej połowie 2010 roku. Dlaczego tak późno? Ich wyprodukowanie potrwa półtora roku od podpisania umowy, a do tego musimy jeszcze doliczyć kilka miesięcy na przetarg.

Według naszych informacji, SKM ma też sposób na szybsze pozyskanie taboru. Do miejskiej spółki zwróciły się zakłady ZNTK Mińsk Mazowiecki – kupione ostatnio przez bydgoską PESĘ – z propozycją wydzierżawienia używanych pociągów. Chodzi o sześć składów EN-57 i pięć EN-71. Firma kupiła je w Chorwacji z myślą o przetargu Kolei Mazowieckich, który został jednak unieważniony.

Od kogo wydzierżawić

Teraz proponuje ich przebudowę w pół roku według wymagań SKM. Składy zostałyby przystosowane do wersji jednoprzestrzennej (bez podziału na wagony), wyposażone w monitoring i wymalowane w barwy spółki. Zabrakłoby klimatyzacji.

Okazuje się, że to niejedyny tego typu tabor do szybkiego przejęcia z rynku. Jak ustaliliśmy, analogiczną propozycję miała złożyć firma Newag z Nowego Sącza. Teraz SKM czeka na szczegóły finansowe, a producentów planuje skonfrontować w przetargu.

– Żeby przedsięwzięcie miało sens, trzeba wydzierżawić wagony na pięć lat – mówi prezes Walczak. – Po dostarczeniu już tych nowych, nadwyżka pociągów posłużyłaby do uruchomienia nowej linii, np. z Błonia do Legionowa – proponuje.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane