Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Szaletowy konkurs PKP

Konrad Majszyk 17-03-2009, ostatnia aktualizacja 18-03-2009 15:10

Na obiecywaną przez PKP przebudowę przed Euro 2012 Dworca Wschodniego i Zachodniego nie ma już żadnych szans. Kolejarze biorą się więc dziarsko za Centralny. Ogłosili konkurs architektoniczny na... aranżację trzech toalet.

Przybytek na Centralnym. W stolicy i tak nie jest najgorzej. Na 40 proc. stacji kolejowych w Polsce toalet nie ma w ogóle
autor: Dudek Jerzy
źródło: Fotorzepa
Przybytek na Centralnym. W stolicy i tak nie jest najgorzej. Na 40 proc. stacji kolejowych w Polsce toalet nie ma w ogóle
Pasaż handlowy na Dworcu Zachodnim ze strzałką  prowadzącą do szaletu
autor: Dudek Jerzy
źródło: Fotorzepa
Pasaż handlowy na Dworcu Zachodnim ze strzałką prowadzącą do szaletu
autor: Dudek Jerzy
źródło: Fotorzepa

Gra idzie o nowy design trzech z siedmiu przybytków na Centralnym. W oficjalnym komunikacie PKP czytamy, że jury konkursowe liczy na ekologiczne i energooszczędne projekty toalet funkcjonalnych, które „sprostają nowym potrzebom pasażerów”. Prace konkursowe można składać do 5 maja. Wyniki poznamy miesiąc później.

Toalety? Z tym damy radę

Czy spółka PKP nie powinna zająć się fatalnie zaniedbanym Centralnym w sposób bardziej kompleksowy, niż tylko remontując trzy toalety?– Łatwo ogłosić konkurs np. na nowy wygląd Centralnego. I co z tego – mówi rzecznik PKP Michał Wrzosek. – Dostaniemy zapierające dech w piersiach wizje, których nie da się zrealizować. Bo będą za drogie albo zbyt awangardowe. Mniejsze projekty, jak toalety, są łatwe do zrobienia – wyjaśnia.

Według Michała Wrzoska, toalety zostaną przebudowane w ramach remontu dworca, który został zaplanowany na 2010 r. Czy się uda? Oficjalny komunikat jest bardziej zachowawczy. Mowa w nim tylko o tym, że zwycięskie projekty toalet „mają szansę” na realizację przed Euro 2012.W jury oprócz przedstawicieli spółki PKP zasiądą tuzy polskiej architektury, m.in. Ewa Kuryłowicz i Andrzej Chołdzyński.

– Przecież korona mi z głowy nie spadnie – mówi „ŻW” Andrzej Chołdzyński. – Dworzec Centralny to architektoniczna perełka modernizmu. Problem w tym, że jest zaniedbany. Porządkowanie trzeba zacząć od podstaw, np. od toalet.

W toaletowym konkursie są do wzięcia nagrody o łącznej wartości 42 tys. zł. Promocją inicjatywy zajęła się specjalnie wynajęta firma od PR.

Bizantyjskie zadęcie PKP

– Jury z udziałem gwiazd architektury i nagrody finansowe z powodu trzech toalet na Centralnym? Dziękuję PKP za to, że mogłem się uśmiać. Bo śmiech to zdrowie – mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor. – PKP tracą czas na bzdurny konkurs z absurdalnym zadęciem. A pasażerowie od jutra chcieliby przestać załatwiać się w tym syfie – nie przebiera w słowach.

Za przebudowę Centralnego będzie odpowiedzialny Oddział Dworce Kolejowe, który został wydzielony ze struktury PKP w 2005 roku. To miała być kura znosząca dla PKP złote jaja. W gestii oddziału znalazły się 72 największe i najbardziej ruchliwe polskie dworce w centrach miast – w stolicy m.in. Centralny, Wschodni i Zachodni. Miały one zostać przekształcone w nowoczesne węzły komunikacyjne połączone z biurami XXI wieku i galeriami handlowymi oraz zacząć wreszcie na siebie zarabiać.

– Zamiast tego skończy się na umyciu sufitów i projekcie toalet – komentuje Karol Trammer, redaktor naczelny miesięcznika „Z Biegiem Szyn”. – Na Euro 2012 mieliśmy dostać w Warszawie nowoczesne superdworce, ale wyszło jak zawsze w PKP. Oddział Dworce Kolejowe okazał się tak samo nieudolny jak stary Oddział Gospodarowania Nieruchomościami – ocenia.

Planowany mniejszy smród

Przypomnijmy, że Dworce Kolejowe miały też znaleźć prywatnych inwestorów, którzy zamieniliby dworce Wschodni i Zachodni w pałace ze szkła i stali. Nie udało się.

Co z Dworcem Centralnym? Na Euro 2012 będzie najwyżej mniej śmierdział. Zadzwoniliśmy do odpowiedzialnej za przygotowania dworców PKP do Euro 2012 dyrektor Wiesławy Kopeć-Olszewskiej. Powiedziała nam, że Centralny nie znajduje się w jej gestii.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane