Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Tramwaje bez protestu

Konrad Majszyk 04-05-2009, ostatnia aktualizacja 05-05-2009 12:11

Francuski Alstom-Konstal nie będzie już blokował przetargu na 186 tramwajów. Warszawa jest już o krok od podpisania wartej 1,5 mld zł umowy z polską PESĄ. Opóźnia się za to przetarg na 13 pociągów SKM.

autor: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa

To nieoczekiwany zwrot w rywalizacji o jeden z największych kontraktów tramwajowych w Europie (jedynie czeska Praga planuje kupić więcej pojazdów od Warszawy – 200 tramwajów).

Tramwaje Warszawskie rozstrzygnęły przetarg na korzyść najtańszej oferty bydgoskiej PESY (1,5 mld zł) 1 kwietnia. Ale 10 dni później wybór został oprotestowany przez Alstom-Konstal, który wycenił dostawę niskopodłogowców na 2,9 mld zł. Prawnicy Alstom-Konstal zwrócili uwagę na rzekome uchybienia konkurenta, wykazując przy tym rażącą dysproporcję: francuska oferta miała ponad 300 stron, podczas gdy dokumentacja złożona przez PESĘ zaledwie kilkanaście.

Tramwaje Warszawskie ten protest odrzuciły. Francuskiemu producentowi przysługiwała jeszcze możliwość złożenia wniosku do Krajowej Izby Odwoławczej, a później skargi do sądu. Z tych możliwości jednak nie skorzystał. Blokady przetargu już nie będzie.

– Kamień spadł mi z serca, bo spodziewałem się dalszych odwołań – mówi prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos. – Najpóźniej na przełomie maja i czerwca chcemy podpisać umowę z wykonawcą.

Roland Kientz odpowiedzialny w Alstom Transport m.in. za region Europy Środkowej powiedział „ŻW”, że blokowanie przetargów to sprawa na zachodnich rynkach rzadko spotykana. Według niego, Polska jest pod tym względem przypadkiem ekstremalnym.

Dzisiaj Tramwaje Warszawskie wyślą dokumentację przetargową do Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli ten nie stwierdzi uchybień, droga do podpisania kontraktu będzie otwarta. Pierwsze dostawy tramwajów mają nastąpić we wrześniu 2010 roku. Według Krzysztofa Karosa, do Euro 2012 ma ich kursować 120. Wszystkie tramwaje mają dotrzeć do stolicy przed końcem 2013 roku.

Natomiast wczoraj Szybka Kolej Miejska miała otworzyć oferty w przetargu na 13 pociągów, które mają kursować z lotniska Okęcie na Dw. Wschodni. Zainteresowanie jest spore. Na wniosek kanadyjsko-francuskiego Bombardiera termin został przesunięty na 11 maja. Szacowany koszt: 300 mln zł. SKM wciąż prowadzi rozmowy w sprawie kredytowania inwestycji. Szanse na dostawę pociągów przed 2012 r. maleją.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane