Kontener zamiast Etiudy
Lotnisko Chopina wycofało się z reaktywacji terminalu Etiuda na Euro 2012. Zamiast tego powstanie terminal w kontenerze, obok którego wyrośnie miasteczko dla kibiców.
Dziewięciomilionowy tegoroczny pasażer odprawiony piątek w Warszawie to zapowiedź drugiego wyniku w historii Lotniska Chopina. Zarządca portu liczy na pobicie w przyszłym dotychczasowego rekordu z 2008 r.: 9,4 mln osób. Według dyrektora Państwowych Portów Lotniczych Michała Marca, po kryzysie branży lotniczej w 2009 r. liczba pasażerów w Warszawie sukcesywnie rośnie.
Kibice do kontenera
Dlatego na Okęciu ruszyły już spotkania koordynacyjne w sprawie obsługi spodziewanego najazdu pasażerów podczas Euro 2012. W grudniu lotniskowy koordynator zbiera zapotrzebowanie od linii rozkładowych, a w styczniu organizuje dogrywkę na tzw. ad hoki (specjalnie na Euro).
– Wycofaliśmy się z pomysłu adaptacji dawnego terminalu Etiuda i przeniesienia tam części odpraw – ujawnia rzecznik Portów Lotniczych Przemysław Przybylski. – W razie potrzeby obsłużymy część pasażerów w tymczasowym terminalu kontenerowym – zapowiada.
Scenariusz kontenerowy przygotowuje też budowane dla tanich linii lotnisko w Modlinie. Jak powiedział nam prezes spółki Port Lotniczy Modlin Piotr Okienczyc, lotnisko zaopatrzyło się już w kontenerowy terminal do kontroli bezpieczeństwa i obsługi pasażerów małych samolotów biznesowych, którymi mają przylecieć m.in. bogaci Rosjanie.
Maksymalna przepustowość Lotniska Chopina to 3,6 tys. osób na godzinę na odlotach i 5,6 tys. na przylotach. Porty Lotnicze planują podczas meczów Euro 2012 ją przyspieszyć, stosując kontrolę przyspieszoną (jak w 2008 r. podczas Euro w Austrii i Szwajcarii). To może wystarczyć, ale tylko na fazę eliminacyjną, kiedy w Warszawie rozegrają mecze Polska, Rosja i Grecja. Zarządca lotniska spodziewa się zaś rekordowej frekwencji podczas rozgrywanych na Stadionie Narodowym ćwierć- i półfinału.
Z pociągu pod telebim
W przygotowaniu jest wydzielenie strefy buforowej na parkingu przy dawnej Etiudzie. To będzie lotniskowa Strefa Kibica z telebimami i cateringiem, w której pasażerowie będą oczekiwać przed odprawą, jeśli terminal się zapcha.
Dużą niewiadomą stanowi budowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe podziemny dwukilometrowy łącznik kolejowy terminalu ze stacją PKP Służewiec (i dalej z centrum Warszawy i Stadionem Narodowym). Inwestycja miała być ukończona w ubiegłym roku, ale opóźniła ją przebudowa podziemnej przepompowni. Według koordynatora remontów Wiesława Witka, kłopoty udało się kolei pokonać, więc pociągi powinny ruszyć przed Euro 2012.
Od przyszłego roku w Warszawie ma się pojawić nowy przewoźnik. W Urzędzie Lotnictwa Cywilnego jest wniosek o rejestrację nowej polskiej linii czarterowej – Bingo Airways.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.