Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Zawrotny zakup ratusza: tramwaje bez zawrotki

Konrad Majszyk 16-12-2011, ostatnia aktualizacja 17-12-2011 08:35

36 tramwajów dwukierunkowych kazał kupić ratusz dla mostu Północnego i dalszych odcinków drugiej linii metra. Kontrakt był planowany od lat. Wymusiło go fiasko przygotowań do budowy torów na Tarchomin.

Dwukierunkowa Skoda 19T. Wrocław kupił takich 31. Mają priorytet na 150 skrzyżowaniach
źródło: Rzeczpospolita
Dwukierunkowa Skoda 19T. Wrocław kupił takich 31. Mają priorytet na 150 skrzyżowaniach

Tramwaje dwukierunkowe nie potrzebują do zawracania pętli. Kabina dla motorniczego znajduje się na obu końcach  tramwaju. Drzwi są zarówno po prawej, jak i po lewej stronie wagonu. Korzyści? Po pierwsze, tramwaj  jest w stanie zawrócić „w miejscu": motorniczy przechodzi z przodu pojazdu na jego tył, a potem przestawiając zwrotnicę, przejeżdża z jednego toru na drugi. Po drugie, tramwaj może podjechać do peronu przystankowego z dowolnej strony.

Szóstka do przeróbki

– Sześć takich tramwajów do obsługi Trasy Mostu Północnego między Młocinami a Białołęką przyjedzie do Warszawy w przyszłym roku – obiecuje dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta. – Za mostem Północnym po stronie Białołęki początkowo nie będzie pętli do zawracania. Musimy sobie jakoś radzić, żeby zapewnić obsługę komunikacyjną – wyjaśnia.

Tramwaje Warszawskie ustaliły z bydgoską PESĄ, żeby sześć z zamówionych 186 tramwajów Swing wyprodukować w wersji dwukierunkowej. Technicznie to proste. Swingi składają się z modułów, które można ustawiać jak klocki. Dodatkowa kabina i drzwi z drugiego końca pojazdu podniosą jednak koszty.  Kontrakt przewidywał, że miasto zapłaci po 8 mln zł od swinga.

9,6 mln zł kosztuje jeden fabrycznie nowy tramwaj dwukierunkowy; pojazd jest 15 – 20 proc. droższy od klasycznego składu

– Tramwaj dwukierunkowy jest zwykle o 15 – 20 proc. droższy od klasycznego. Ale cena jest wciąż przedmiotem renegocjacji – mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka.

Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych układa na moście Północnym torowisko, a Tramwaje Warszawskie prowadzą przetarg „Projektuj i buduj" na sieć trakcyjną. W połowie 2012 r. tramwaje dwukierunkowe po przejechaniu mostu Północnego zatrzymają się na przystankach przy ul. Świderskiej i Myśliborskiej na Białołęce. Tutaj motorniczy się przesiądzie i ruszy z powrotem na Młociny.

Dla Białołęki to rozwiązanie prowizoryczne, ale ratusz musi po nie sięgnąć z powodu fiaska przygotowań do budowy linii  wzdłuż ul. Światowida na Tarchomin. Tędy tramwaje miały zjeżdżać z mostu Północnego, ale inwestycja została oprotestowana i zablokowana. Jak ujawniliśmy, do ul. Mehoffera tramwaj  dojedzie najwcześniej w 2013 r., jeśli nowa decyzja środowiskowa znów nie zostanie oprotestowana. Dla  drugiego etapu – do pętli Winnica – nie ma żadnych terminów.

Trzydzieści po sylwestrze

Ale to nie koniec zakupów.

– Na początku przyszłego roku miasto ogłosi przetarg na 30 dwukierunkowców. Dostawy zakończą się w 2013 r. – stwierdza Leszek Ruta.

Zapowiada się ostra rywalizacja producentów. W grę nie wchodzi już tylko PESA, ale też polski Solaris, czeska Skoda oraz globalna „trójka ABS": Alstom, Bombardier i Siemens.

O planach informowała „Gazeta Stołeczna". Urzędnicy dopięli teraz szczegóły na ostatni guzik. Przepadł pomysł wypożyczania używanych składów od innych miast. Ratusz zapewnił też dofinansowanie z UE.

Tramwaje mają być wykorzystywane podczas remontów , kiedy zostanie przerwana ciągłość linii tramwajowej, np. w al. Jana Pawła II. Będą też potrzebne w czasie budowy odcinków metra i obwodnicy oraz tramwaju na Gocław i do Wilanowa, które mają być oddawane etapami.

Dwukierunkowce

Tramwaje elektryczne z możliwością zmiany kierunku jazdy jeździły po Warszawie od 1908 r. do lat 50. ubiegłego wieku. Teraz 31 tramwajów dwukierunkowych Skoda 19T – z wzorem konfetti na burtach – kupił na Euro 2012 Wrocław. Dwukierunkowe tramwaje są popularne w Niemczech, skąd trafiają do Polski. W 2008 r. Kraków wypożyczył z Gdańska na czas remontu sprowadzony z Dortmundu tramwaj N8C (w zamian Trójmiasto dostało od Krakowa niskopodłogowego bombardiera). Rok później Kraków kupił tramwaje z Duesseldorfu. Katowice mają 30-letnie dwukierunkowce z Frankfurtu. Tramwaje z podwójnymi kabinami jeżdżą też m.in. w portugalskim Porto i Minneapolis w USA.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane