Wylotówka nad Zegrze na wylocie
Jest pozwolenie na poszerzenie wylotówki na Zegrze. Ale może się przedawnić. GDDKiA nie ma pieniędzy
Pozwolenie na budowę drogi nr 61 od nowego wiaduktu przy stacji PKP Legionowo do ul. Wolskiej w Michałowie-Reginowie wydał właśnie wojewoda Mazowsza Jacek Kozłowski. Prace budowlane mogłyby ruszyć lada dzień, bo dokument ma rygor natychmiastowej wykonalności.
Wiadukt i korek
– Przebudowa tej drogi to absolutny priorytet – twierdzi prezydent Legionowa Roman Smogorzewski. – W ciągu ostatnich lat powstały obwodnica Jabłonny i dwa wiadukty nad torami PKP w Legionowie. Niestety na szerokich wiaduktach samochody stoją w korkach, bo dalej droga jest wąska – ubolewa.
Przeznaczony do modernizacji odcinek ma 1,7 km długości. To byłby wygodny zjazd z nowego wiaduktu w Legionowie. Na drugą jezdnię od lat czekają wyjeżdżający z Warszawy w kierunku Zegrza, Ostrołęki i Mazur, a także mieszkańcy odciętych przez korki dużych osiedli Piaski i Bukowiec w Legionowie.
W ciągu dwóch najbliższych lat korki jeszcze urosną. Po obu stronach wąskiego gardła mają ruszyć w tym roku nowe inwestycje: samorząd zapowiada budowę nowego dworca kolejowego oraz parkingu Parkuj i Jedź, a prywatny inwestor Celtic – galerii handlowej.
– Przebudowa tego odcinka drogi 61 wraz z dokumentacją projektową i wykupem gruntów pochłonęłaby ok. 89 mln zł. Tych pieniędzy w budżecie na ten cel nie mamy – mówi rzeczniczka mazowieckiej GDDKiA Małgorzata Tarnowska.
Które z inwestycji w węźle warszawskim ostatecznie przepadną, okaże się najpóźniej po zaktualizowaniu przez Ministerstwo Transportu rządowego programu budowy dróg na lata 2011 – 2015. Na razie pewniakiem do rządowych pieniędzy jest remont mostu Grota-Roweckiego za 1 mld zł. Wylotówka na Zegrze jest na szarym końcu listy priorytetów.
Nowy drogowy wariant
Latem ubiegłego roku w walce o remont wylotu na Zegrze władze Legionowa rozdawały mieszkańcom okolicznościowe kartki pocztowe zaadresowane do ówczesnego ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Akcja nie poskutkowała. Teraz samorząd proponuje wariant oszczędnościowy.
– Jest kryzys, dlatego proponuję podzielić inwestycje na etapy. Na początku zbudujmy drugą jezdnię do skrzyżowania z drogą wojewódzką 632 Marki – Płońsk. To będzie jedna trzecia kosztów – wylicza prezydent Legionowa Roman Smogorzewski.
Czy się uda? Rządowi drogowcy do tej propozycji się na razie nie chcą ustosunkować.
Droga krajowa nr 61 liczy 257 km długości i jest jedną z najważniejszych na Mazowszu. Prowadzi ruch lokalny oraz tranzytowy z Warszawy w stronę Augustowa i granicy z Litwą.
W ubiegłym roku GDDKiA otworzyła wzdłuż tej trasy obwodnicę Serocka. To właśnie dzięki niej każdego dnia ponad 20 tys. pojazdów – w tym 2 tys. ciężarówek – nie przejeżdża już przez centrum tego miasta. Jednocześnie rządowi drogowcy otworzyli szerszy odcinek drogi 61 – między obwodnicą Jabłonny a wiaduktem nad PKP w Legionowie.
W planach GDDKiA było poszerzenie drogi 61 aż do ronda w Zegrzu (bo dalej trasa ma już dwie jezdnie). Z powodu oszczędności inwestycja trafiła na półkę.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.