Ratusz kupi 100 autobusów. Dostawy dopiero po Euro 2012
Przetarg na 100 autobusów ogłosiły Miejskie Zakłady Autobusowe. Ratusz odnawia tabor, ale nie chce też rezygnować z ikarusów
Szacowany koszt zakupu to ponad 100 mln zł. Ogłoszenie ukazało się właśnie w Dzienniku Urzędowym UE. Autobusowym kontraktem dla Warszawy mogą być zainteresowani najwięksi europejscy producenci.
Z tej umowy 60 autobusów będzie przegubowych (liczą 18 metrów długości) oraz po 20: średnich 12- i krótkich 10-metrowych. Pojazdy będą niskopodłogowe. MZA wymagają, żeby na wyposażeniu każdego z nich były kamery monitorujące wnętrze pojazdu, ekrany informacyjne dla pasażerów i klimatyzacja w wydajnej wersji „śródziemnomorskiej". Na fotelach będzie warszawska tapicerka – z kolumną Zygmunta, pomnikiem Chopina, Pałacem Kultury itp.
– Dostawy nastąpią w drugiej połowie roku. Jesienią wszystkie autobusy powinny wozić warszawiaków – mówi rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych Adam Stawicki.
Dlaczego kontraktu nie uda się zrealizować przed Euro 2012, jak obiecywały władze Warszawy? Szefowie MZA tłumaczą poślizg procedurami dotyczącymi kredytowania zakupu, czyli emisji obligacji.
W tym roku dobiegły końca dostawy w ramach największego zamówienia autobusowego w historii Warszawy: zakupy 168 pojazdów za 216 mln zł. Do Warszawy dotarło 112 przegubowców o długości 18 metrów i 36 autobusów 12-metrowych, które dostarczył Solaris, a do tego 20 pojazdów 10-metrowych marki Solbus. Żeby sfinansować zakup, MZA i Bank Gospodarstwa Krajowego wyemitowały obligacje na łączną kwotę 165,6 mln zł.
W „kontrakcie stulecia" były też cztery solarisy hybrydowe (z napędem spalinowym i elektrycznym). Pojazdy wyróżniają się szarym malowaniem. Kursują na liniach m.in. 158, 520, 525 i E-2.
MZA to największy przewoźnik autobusowy w Polsce. Posiada 1400 autobusów, w tym 1240 niskopodłogowych. W kasacji jest obecnie 47 starych pojazdów (to modele Ikarus 260, Jelcz M121M i Neoplan).
Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz obiecywała, że do Euro 2012 z ulic znikną ikarusy. Prezes MZA Jan Kuźmiński zdecydował jednak zostawić 60 autobusów tej marki m.in. do obsługi linii cmentarnych oraz na wypadek ewakuacji mieszkańców w razie pożarów czy powodzi.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.