Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Ratusz kupi 100 autobusów. Dostawy dopiero po Euro 2012

Konrad Majszyk 17-02-2012, ostatnia aktualizacja 17-02-2012 22:22

Przetarg na 100 autobusów ogłosiły Miejskie Zakłady Autobusowe. Ratusz odnawia tabor, ale nie chce też rezygnować z ikarusów

Ratusz odnawia tabor, ale nie chce też rezygnować z ikarusów
autor: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Ratusz odnawia tabor, ale nie chce też rezygnować z ikarusów

Sza­co­wa­ny koszt za­ku­pu to po­nad 100 mln zł. Ogło­sze­nie uka­za­ło się wła­śnie w Dzien­ni­ku Urzę­do­wym UE. Au­to­bu­so­wym kon­trak­tem dla War­sza­wy mo­gą być za­in­te­re­so­wa­ni naj­więk­si eu­ro­pej­scy pro­du­cen­ci.

Z tej umowy 60 au­to­bu­sów bę­dzie prze­gu­bo­wych (liczą 18 me­trów dłu­go­ści) oraz po 20: śred­nich 12- i krót­kich 10-me­tro­wych. Po­jaz­dy bę­dą ni­sko­po­dło­go­we. MZA wy­ma­gają, żeby na wyposażeniu każdego z nich były ka­mery mo­ni­to­ru­ją­ce wnę­trze po­jaz­du, ekra­ny in­for­ma­cyj­ne dla pa­sa­że­rów i kli­ma­ty­za­cja w wy­dajnej wer­sji „śród­ziem­no­mor­skiej". Na fo­te­lach bę­dzie warszawska ta­pi­cer­ka – z ko­lum­ną Zyg­mun­ta, po­mni­kiem Cho­pi­na, Pałacem Kultury itp.

– Do­sta­wy na­stą­pią w dru­giej po­ło­wie ro­ku. Je­sie­nią wszyst­kie au­to­bu­sy po­win­ny wo­zić war­sza­wia­ków – mó­wi rzecz­nik Miej­skich Za­kła­dów Au­to­bu­so­wych  Adam Sta­wic­ki.

Dla­cze­go kon­trak­tu nie uda się zre­ali­zo­wać przed Eu­ro 2012, jak obie­cy­wa­ły wła­dze War­sza­wy? Sze­fo­wie MZA tłu­ma­czą po­ślizg pro­ce­du­ra­mi do­ty­czą­cy­mi kre­dy­to­wa­nia  za­ku­pu, czyli emisji obligacji.

W tym roku dobiegły koń­ca do­sta­wy w ra­mach naj­więk­sze­go za­mó­wie­nia au­to­bu­so­we­go w hi­sto­rii War­sza­wy: za­ku­py 168 po­jaz­dów za 216 mln zł. Do Warszawy dotarło 112 prze­gu­bow­ców o dłu­go­ści 18 me­trów i 36 au­to­bu­sów 12-me­tro­wych, które  do­star­czył So­la­ris, a do tego 20 po­jaz­dów 10-me­tro­wych marki Sol­bus. Żeby sfinansować zakup, MZA i Bank Go­spo­dar­stwa Kra­jo­we­go wy­emi­to­wa­ły ob­li­ga­cje na łączną kwo­tę 165,6 mln zł.

W „kontrakcie stulecia" były też czte­ry so­la­ri­sy hy­bry­do­we (z na­pę­dem spa­li­no­wym i elek­trycz­nym). Po­jaz­dy wy­róż­nia­ją się sza­rym ma­lo­wa­niem. Kur­su­ją na li­niach m.in. 158, 520, 525 i E-2.

MZA to naj­więk­szy prze­woź­nik au­to­bu­so­wy w Pol­sce.  Po­sia­da 1400 au­to­bu­sów, w tym 1240 ni­sko­po­dło­go­wych. W ka­sa­cji jest obec­nie 47 sta­rych po­jaz­dów (to mo­de­le Ika­rus 260, Jelcz M121M i Neo­plan).

Pre­zy­dent Han­na Gron­kie­wicz-Waltz obie­cy­wa­ła, że do Eu­ro 2012 z ulic znik­ną ika­ru­sy. Pre­zes MZA Jan Kuź­miń­ski zde­cy­do­wał jed­nak zo­sta­wić 60 au­to­bu­sów tej mar­ki m.in. do ob­słu­gi li­nii cmen­tar­nych oraz na wy­pa­dek ewa­ku­acji miesz­kań­ców w ra­zie po­ża­rów czy po­wo­dzi.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane