Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Stolica zaparkuje pod ziemią

Izabela Kraj 27-09-2012, ostatnia aktualizacja 28-09-2012 00:02

Ratusz zaprasza inwestorów do budowy ośmiu podziemnych parkingów

autor: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa

Lada dzień w unijnym biuletynie ukaże się ogłoszenie z oficjalnym zaproszeniem firm polskich i zagranicznych do negocjacji w sprawie inwestycji wartych co najmniej 400 mln zł.

– Warszawa to najlepsze miejsce do budowy podziemnych parkingów. A my wybraliśmy te najlepsze miejsca w Warszawie – rekomenduje Paweł Pawłowski, szef Biura Projektów Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w ratuszu.

Początkowo urzędnicy rozważali 13 lokalizacji. Ostatecznie po rekomendacjach zewnętrznego doradcy zdecydowano się na osiem. Parkingi mają więc powstać pod placem Powstańców (na 300–420 miejsc), pl. Trzech Krzyży (300–460 miejsc), pl. Konstytucji (400–1000), pl. Bankowym (250–900), pod ul. Słowackiego w pobliżu pl. Wilsona (120–150), pod ul. Emilii Plater (200–740), pod rynkiem na Mariensztacie (200–256) oraz przy Wybrzeżu Gdyńskim (250–400). Zrezygnowano z budowy parkingów m.in. pod pl. Defilad i pl. Teatralnym.

Wybrany inwestor zaprojektuje i wybuduje parkingi, przez kilkanaście lub kilkadziesiąt lat ma nimi zarządzać, a później przekazać je miastu. Jego wynagrodzeniem będą opłaty od kierowców i wpływy z działalności usługowej na terenie wybudowanej pod ziemią infrastruktury.

Ratusz nie dołoży do tej inwestycji ani grosza. Jest w stanie gwarantować za to likwidację w tych lokalizacjach parkingów naziemnych. By nie było konkurencji.

Ile mogłoby wówczas kosztować parkowanie? – Na pewno nie więcej niż na parkingach dużych galerii handlowych – odpowiada wiceprezydent Warszawy Jarosław Kochaniak.

Inwestorzy, którzy w ciągu ostatnich pięciu lat zbudowali co najmniej jeden parking na 200 miejsc, mogą się zgłaszać do ratusza do 28 listopada. Oferty można składać na jedną lub łącznie sześć lokalizacji.

– Głównym kryterium oceny będzie czas obowiązywania koncesji i liczba miejsc parkingowych – zapowiada wiceprezydent Kochaniak.

W przyszłym roku po negocjacjach i sprecyzowaniu warunków ratusz chce wybrać partnera do parkingów, rok 2014  to uzyskanie niezbędnych pozwoleń, a 2015 – budowa.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane