Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Korki bolesne dla portfela

mrf 08-10-2012, ostatnia aktualizacja 08-10-2012 18:54

Przeciętny warszawski kierowca, który pokonuje dziennie dwie trasy, traci w korku rocznie około 88 godzin i równowartość prawie 3 tys. zł

autor: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa

Takie wnioski wynikają z raportu przygotowanego przez naukowców z Politechniki Poznańskiej we współpracy z dostawcą nawigacji mobilnej NaviExpert.

Jak wynika z raportu, w godzinach szczytu tj. pomiędzy godz. 7 a 10 i pomiędzy godz. 16 a 19 odbywamy około 50 proc. wszystkich dziennych podróży po aglomeracji warszawskiej. Okazuje się, że w tym czasie ten sam odcinek drogi pokonujemy nawet o 70 proc. dłużej niż np. o godzinie 21. Średnia prędkość w godzinach 8-9 i 16-18 to tylko 25 km/h, podczas gdy w nocy średnia prędkość wynosi ponad 50 km/h.

Średni czas przejazdu 1 kilometra w ciągu dnia wydłuża się o 47,1 proc. w stosunku do czasu gdy sygnalizacja świetlna zazwyczaj jest jeszcze włączona, ale ruch na ulicach jest już zdecydowanie mniejszy.

Poza godzinami szczytu główny wpływ na prędkość jazdy mają m.in.: ograniczenia prędkości, skrzyżowania, sygnalizacja świetlna. W godzinach szczytu natomiast dochodzi do tego czynnik związany z rosnącym natężeniem ruchu, powodujący zmniejszenie średniej prędkości jazdy.

Według raportu przygotowanego przez naukowców z Politechniki Poznańskiej i NaviExpert, aż 32 proc. czasu który spędzamy w samochodzie wynika właśnie ze spadku prędkości spowodowanego zbyt dużym natężeniem ruchu.

- Celem badania było wiarygodne i obiektywne oszacowanie strat czasowych i finansowych spowodowanych wzrostem czasu jazdy samochodem osobowym w ciągu dnia roboczego w Warszawie. Udało nam się dokładnie oszacować koszty stania w korkach - wyrażone w czasie i pieniądzach - podkreśla Andrzej Jaszkiewicz, profesor Politechniki Poznańskiej, jeden z założycieli NaviExpert i współautor raportu.

Autorzy szacują, że codziennie warszawiacy pokonują łącznie ponad 1 mln tras. Średnio każda taka podróż trwa 33 minuty. Oznacza to, że łącznie warszawiacy spędzają w podróży około 576 tysięcy godzin dziennie. Uwzględniając obliczoną stratę czasu wynikająca ze spadku prędkości jazdy w ciągu dnia (32 proc.), możemy szacować, że w korkach warszawiacy tracą codziennie łącznie około 184 tys. godzin.

Przyjmując średnie spalanie stojącego samochodu na 1 l/h, autorzy raportu obliczyli, że auta w Warszawie dziennie dodatkowo zużywają około 142 tys. litrów paliwa. Przy średniej cenie litra paliwa 5,7 zł daje stratę o wartości ponad 800 tys. zł dziennie.

Raport został przygotowany przez naukowców z Zakładu Inteligentnych Systemów Wspomagania Decyzji Politechniki Poznańskiej we współpracy z firmą NaviExpert.

materiały prasowe

Najczęściej czytane