Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Dworce dla biur

Robert Biskupski 03-12-2012, ostatnia aktualizacja 03-12-2012 09:06

Deweloper wybuduje nowy Dworzec Zachodni, a obok dwa biurowce. Co z innymi stacjami kolejowymi w Warszawie?

Dworzec Zachodni ulegnie całkowitemu przeobrażeniu
źródło: materiały prasowe
Dworzec Zachodni ulegnie całkowitemu przeobrażeniu

Budynek nowego dworca kolejowego Warszawa Zachodnia będzie przy Alejach Jerozolimskich, a nie jak obecnie od strony ulicy Tunelowej. Wejść do niego będzie można zarówno z podziemnego tunelu, jak i z części naziemnej. Obok dworca powstanie centrum biznesowe składające się z dwóch budynków biurowych o łącznej powierzchni 150 tys. mkw.

– Zaprojektowaliśmy obiekty, które będą funkcjonalne i spełniające najwyższe standardy – mówi  Stanislav Frňka, szef firmy deweloperskiej HB REAVIS Poland.

Inwestycja powstanie w trzech etapach. Budowa dworca kolejowego zakończy się w rok od otrzymania prawomocnego pozwolenia na budowę, którego inwestorzy spodziewają się w I kwartale 2014 roku. Pierwszy budynek biurowy będzie gotowy w I kwartale 2016 roku, a drugi – do I kwartału 2018 roku. Szacunkowy koszt inwestycji wyniesie ok. 1,5 mln euro.

Specjaliści twierdzą, że podobne procesy powinny zajść na innych warszawskich dworcach. – Przede wszystkim na stacji Warszawa Wschodnia, która pod względem liczby odprawianych pasażerów jest najważniejszym dworcem w Polsce – mówi prezes Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM Jan Jakiel. – Tam mogłoby powstać centrum handlowe.

PKP poszukiwały tu inwestora, jednak nie udało im się go znaleźć.

Problem jest z kolei z Dworcem Centralnym. Z jednej strony znajduje się on na bardzo atrakcyjnej działce, na której mógłby powstać nawet 200-metrowy budynek, z drugiej jednak – obecna bryła ma dużą wartość architektoniczną i sentymentalną.

– Niewykluczone, że gdyby powstały plany wyburzenia dworca, znalazłby on wielu obrońców – mówi Jan Jakiel. – Nie wiadomo, czy nie zostałby wówczas wpisany do rejestru zabytków, podobnie jak Pałac Kultury i Nauki.

Postawienie tak wysokiego budynku wymagałoby również nowych rozwiązań komunikacyjnych i zapewnienia miejsc parkingowych, których w tej okolicy brakuje.

Większe szanse na zabudowę ma natomiast Dworzec Śródmieście. Jak twierdzą specjaliści, przy okazji budowy nowej pierzei Al. Jerozolimskich warto byłoby połączyć stację metra Centrum z peronami dworca Śródmieście.

Atrakcyjnym miejscem jest też Dworzec Gdański. Kolejarze chcieli znaleźć inwestora na ten teren już dawno temu, problemem była jednak myjnia samochodowa, która tam się znajdowała i nie chciała zmienić lokalizacji. Trwają za to przygotowania do zabudowy terenu na wschód od Centrum Handlowego Arkadia. Wkrótce planowane są także kolejne inwestycje.

Ruszył drugi etap analiz dotyczących dworca Warszawa Wileńska, gdzie działa już centrum handlowe. – Wkrótce powstanie tam również stacja metra – mówi Jan Jakiel. – To dobry moment, by wycofać pociągi z części naziemnej i wybudować stację pod ziemią. Dzięki temu po południowej stronie ul. Radzymińskiej uwolniłaby się duża przestrzeń – na pewno zainteresowałaby inwestorów.

Jak wynika z nieoficjalnych informacji, PKP nie ma nic przeciwko takiemu rozwiązaniu, pod warunkiem że znajdzie się inwestor. Żywo zainteresowany sprawą jest jeden z deweloperów mieszkaniowych.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane