Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Pendolino: Warszawa–Kraków za 129 zł

Adam Woźniak 19-10-2014, ostatnia aktualizacja 20-10-2014 10:35

Już za miesiąc będzie można kupować w przedsprzedaży bilety na nowy ekspres.

Pendolino ma być konkurencyjne nie tylko w porównaniu  z podróżą samochodem, ale także samolotem
autor: Sławomir Mielnik
źródło: Fotorzepa
Pendolino ma być konkurencyjne nie tylko w porównaniu z podróżą samochodem, ale także samolotem

Komfortowy i szybki ekspres zacznie kursować za niespełna dwa miesiące. Pierwsze składy wyjadą na tory 14 grudnia. Na początek będą cztery trasy: pomiędzy Warszawą a Trójmiastem, Katowicami, Krakowem i Wrocławiem.

W czwartek InterCity zaprezentowało cenniki. – Nowa strategia cenowa sprawi, że z pendolino będą mogli korzystać zarówno studenci i rodziny kupujące bilet z wyprzedzeniem, jak i przedsiębiorcy robiący to tuż przed odjazdem – zapowiada Marcin Celejewski, prezes PKP InterCity.

Najniższa stawka zaczynać się będzie od 49 zł w najkrótszych relacjach oraz od 98 zł w przypadku podróży np. z Krakowa na Wybrzeże. Ale takich biletów, kupowanych z wyprzedzeniem, będzie niewiele. Limitowana ma być także pula biletów z 30-procentową zniżką oraz 20- i 10-procentową. Średnia cena biletu będzie bardzo zbliżona do obowiązującej dzisiaj w ekspresach InterCity. Przykładowo za przejazd z Warszawy do Krakowa zapłacimy 129,20 zł, podobnie  do Katowic. Bilet na trasie Warszawa–Wrocław ma kosztować 131,10 zł, z Warszawy do Trójmiasta 128,80 zł, z Krakowa lub Katowic do Trójmiasta pojedziemy za 171,60 zł.

Stawki maksymalne są o ok. 20–30 zł wyższe. Np. maksymalna cena na trasie Warszawa–Kraków to 150 zł, a z Katowic do Trójmiasta – 189 zł. Najwięcej zapłacimy, kupując bilet na krótko przed wyjazdem lub przy dużym popycie. Bilety będą dostępne w kasach, biletomatach, na stronie internetowej oraz poprzez aplikację na smartfony, ale nie będzie można ich kupić w pociągu.

Pendolino pojedzie szybciej niż dzisiejsze ekspresy. Podróż z Warszawy do Gdańska potrwa niecałe trzy godziny, do Krakowa – niespełna dwie i pół godziny.

Krótszy czas podróży i podobne do obecnych ceny w pendolino mają przyciągnąć pasażerów, którzy w ostatnich latach masowo przesiadają się z wolnych i niekomfortowych pociągów do samochodów i samolotów. Tylko w pierwszym półroczu 2014 r. InterCity straciło 19 proc. pasażerów.

Dla zahamowania tej tendencji PKP inwestuje nie tylko w pendolino. Spółka ma wydać 5,6 mld zł na modernizację i zakup składów, które trafią na najważniejsze linie w całym kraju. Przykładowo na trasę Wrocław–Poznań–Inowrocław–Tczew–Gdynia wjeżdża w tym roku 25 nowych wagonów, a na linię Przemyśl–Szczecin już wjechało blisko 90 wagonów po gruntownej modernizacji.

—Adam Woźniak

Rzeczpospolita

Najczęściej czytane