Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

25 lat Metra Warszawskiego

mk, Wikipedia, Metro Warszawskie 15-04-2008, ostatnia aktualizacja 15-04-2008 14:17

Warszawskie metro przebyło długą drogę, by mogło służyć przemieszczającym się po Warszawie mieszkańcom. Powstały w 1925 roku pomysł kolejki podziemnej, odżył 25 lat temu. Wbity wówczas pierwszy metalowy pal dał początek powstałym dotychczas 18. stacjom pierwszej linii metra.

autor: Sołtys Seweryn
źródło: Fotorzepa
autor: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Otwarcie stacji metra A13 "Centrum"
autor: Ostałowski Jakub
źródło: Fotorzepa
Otwarcie stacji metra A13 "Centrum"

83 lata od pomysłu, 25 lat od narodzin

Pomysł wybudowania metra w Warszawie narodził się w 1925 roku. Wówczas władze miasta podjęły pierwsze kroki i przyjęły uchwałę o opracowaniu projektu kolejki podziemnej. Dwa lata później zatwierdzony został szkicowy plan tras metra oraz rozpoczęto pierwsze badania geologiczne. Prace przygotowawcze przerwane przez wojnę, wznowiły władze PRL w 1950 roku. W kolejnym roku ruszyła budowa metra głębokiego, którą szybko ograniczono jedynie do odcinka doświadczalnego. Niemal dwadzieścia lat trwały prace studialne zakończone w 1975 roku opracowaniem techniczno-ekonomicznego założenia linii metra w Warszawie.

Tak nadszedł 15 kwietnia 1983 roku - początek prac nad obecną linią metra. Tego dnia wbity został pierwszy pal stalowy na trasie wykopyu. Po 6 latach prac zapadła decyzja o zaniechaniu w pierwszej kolejnośći budowy stacji "Plac Konstytucji" oraz "Muranów". W planach pozostały zatem stacje od "Kabat" do "Młocin".

1990 rok, a raczej wschodni sąsiedzi przynieśli warszawskiemu metru cenny podarunek - 10 wagonów radzieckich, a już w 1994 roku - zakupione zostały 32 wagony kolejki produkcji rosyjskiej.

1 linia, 21 stacji

Pierwszy - uruchomiony w 1995 roku - oddany do eksploatacji odcinek metra kursował na długości 11 kilometrów, pomiędzy stacjami "Kabaty" i "Politechnika". Trzy lata później, w 1998 roku oddany został odcinek metra długości 1,5 kilometra docierający do stacji "Centrum".

Zanim oddany do użytku został kolejny fragment trasy, metro wzbogaciło się o kolejne 4 nowoczesne tym razem pociągi firmy Alston - zawierające 24 wagony.

Kolejne 1,7 kilometra podziemnej trasy kolejką prowadził do stacji "Ratusz" przy placu Bankowym - do tej stacji dojechać można już było w 2001 roku.

20 grudnia 2003 roku uruchomiono kolejny punkt przesiadkowy - otwarty została "Dworzec Gdański", 8 kwietnia 2005 roku stację "Pl. Wilsona" (uznaną za najlepszą nową stację metra na świecie - przeczytaj!), a 20 marca 2008 roku włączona do ruchu została stacja "Marymont", która wcześniej - z przerwami - funkcjonowała dzięki ruchowi wahadłowemu.

Kolejna, najnowsza stacja "Słodowiec" ruszyć ma pod koniec kwietnia. Dokończeniem pierwszej nitki będzie oddanie do użytku ostatnich trzech stacji "Stare Bielany", "Wawrzyszew" oraz "Młociny".

Druga nitka

Metro Warszawskie rozpocznie wkrótce budowę kolejnej, drugiej linii podziemnej kolejki.

14 września 2006 roku pełniący obowiązki Prezydenta Warszawy Kazimierz Marcinkiewicz ogłosił nowe plany poprowadzenia II linii metra. Plany II i III linii połączono w II linię metra. Zmiany dotyczyły linii po praskiej stronie Wisły.

II linia ma się składać z 28 stacji i mieć długość 31 km. Cała trasa jest podzielona na 4 odcinki: zachodni, centralny, północny i południowy i w takich etapach będzie budowana. Pierwsze prace budowlane przy II linii, mają się zacząć od odcinka centralnego w 2008 roku.

Trasa będzie przebiegać: od zachodu, od STP-Mory dalej pod ul. Górczewską, przetnie I linię metra na stacji Świętokrzyska, dalej przebiegnie tunelem pod Wisłą do stacji Stadion, po Praskiej stronie Wisły nastąpi rozgałęzienie na północ w stronę Bródna i na południe w stronę Gocławia. Od stacji Dw. Wschodni będą poprowadzone tory do STP-Kozia Górka.

Według władz Warszawy przy dofinansowaniu budowy przez Unię Europejską odcinek centralny zostanie ukończony w 2011 r. i oddany do użytku w I połowie 2012 roku, odcinek na Pradze zostanie oddany w II połowie roku.

Zobacz jak będą wyglądały stacje II linii metra.

ŻW Online