Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Metro wreszcie otwarte

Marek Kozubal 08-03-2015, ostatnia aktualizacja 08-03-2015 09:10

Warszawiacy wreszcie mogą pojechać podziemną kolejką.Dzisiaj za darmo.

Stacja Rondo Daszyńskiego
autor: Krzysztof Skłodkowski
źródło: Fotorzepa
Stacja Rondo Daszyńskiego

Pierwotnie otworzenie centralnego odcinka II linii metra planowane było przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej, które odbyły się w 2012 r. Potem termin zakończenia prac przesuwano. Ostatecznie zakończyły się one 30 września poprzedniego roku. Przez wiele miesięcy trwały poprawki, testy oraz odbiory techniczne inwestycji.

Centralny odcinek II linii metra ma siedem stacji. Pozwoli na pokonanie odcinka z dworca Wileńskiego (warszawska Praga) do ronda Daszyńskiego (Wola) w ciągu ok. 12 minut. Każda stacja ma wiodącą kolorystykę np. rondo Daszyńskiego została pomalowana na czerwono. Na stacjach umieszczone zostały plansze z nazwami stacji, które zostały wykonane przez znanego artystę Wojciecha Fangora.

Budowa metra zmieniła wygląd centrum Warszawy, a także ulicy Prostej, Świętokrzyskiej, od ul. Marszałkowskiej do ul. Nowy Świat. Zostały one przebudowane, Świętokrzyska została zaś zwężona. W zamierzeniu władz miasta ma ona stać się deptakiem i kolejnym reprezentacyjnym, fragmentem Warszawy.

Uruchomienie kolejki spowoduje już dzisiaj duże zmiany w komunikacji miejskiej Warszawy. Wiele linii autobusowych i tramwajowych zmieni trasy, tak aby dowodzić maksymalnie dużo pasażerów do stacji metra.

Jak szacują władze miasta otworzenie centralnego odcinka metra „zabierze" ono ok. 25 procent aut z trasy pomiędzy Wolą a Pragą, podobny procent pasażerów zmieni tramwaje i autobusy na podziemną kolejkę.

Centralny odcinek drugiej linii metra połączył lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Umowę na projekt i budowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r.

Koszt inwestycji szacowany był na 4,17 mld zł.

rp.pl

Najczęściej czytane