Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Przetarg na autobusy po nowemu

koz 16-05-2015, ostatnia aktualizacja 18-05-2015 08:50

Kierowca musi znać język polski i nie może być zatrudniony na tzw. umowę śmieciową – takie wymogi stawia ZTM przewoźnikom.

ZTM ogłosił przetarg na obsługę komunikacyjną. Przewoźnicy wprowadzą do ruchu 100 autobusów – 50 krótkich i 50 przegubowych.

Jak informuje Igor Krajnow, rzecznik ZTM po raz pierwszy zostaną zastosowane nowe kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Promowane będą m.in. alternatywne źródła napędu.

Ogłoszony przetarg pozwoli na zapewnienie ciągłości usług przewozowych. Wraz z końcem tego roku wygasają bowiem dwa duże kontrakty na obsługę komunikacyjną. Pierwszy z Mobilisem na obsługę linii 50 autobusami o długości 8 i 9 metrów. Drugi z ITS Michalczewski na obsługę 50 przegubowcami. Dlatego zamówimy usługi przewozowe świadczone w sumie 100 autobusami. Połowa spośród nich to wozy ok. 9 metrowe, a połowa pojazdy przegubowe o długości minimum 18 metrów. Nowe autobusy będą wyjeżdżały na ulice od 1 stycznia przyszłego roku.

„Zamawiane przez ZTM usługi będą na najwyższym możliwym poziomie" – zapewniają urzędnicy. Wszystkie autobusy będą fabrycznie nowe. Będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, biletomaty, system głosowego zapowiadania przystanków, ekrany LCD z informacją pasażerską, tapicerkę o warszawskim wzorze (z architektonicznymi symbolami miasta), łączność alarmową oraz – to nowość – najnowocześniejsze systemy lokalizacyjne.

Nowością jest to, że ZTM wprowadził wymóg posiadania przez przewoźników odpowiedniego zaplecza technicznego, czyli zajezdni, w której w której będą sprzątać i myć pojazdy oraz dokonywać w nich niezbędnych przeglądów i napraw. ZTM zaś będzie prowadził ciągły nadzór nad stanem taboru, czyli nad jego zdolnością do wykonywania umowy.

Nowością jest również postawienie wysokich wymagań kierowcom. Będą musieli znać język polski przynajmniej na poziomie średniozaawansowanym (poziom B1) (teraz niektórzy posługują się głównie językiem ukraińskim). Będą także musieli znać dobrze układ komunikacyjny oraz topografię Warszawy i okolic a także przepisy porządkowe i taryfowe. W trakcie świadczenia usług będą obowiązkowo ubrani w jednolite stroje w kolorze błękitnym i granatowym.

Po raz pierwszy na przewoźnika, lub przewoźników zostanie nałożony obowiązek zatrudniania – w czasie obowiązywania umowy z ZTM – pracowników (w tym kierowców, pracowników nadzoru) na podstawie umowy o pracę na pełen etat. ZTM będzie kontrolował jak operator lub operatorzy wywiązują się z tego obowiązku. Dopuszczalne będzie zatrudnienie, w celu uzupełnienia kadry, pracowników na niepełne etaty, jednak z zachowaniem wymaganej liczby przynajmniej 120 pracowników pracujących w pełnym wymiarze godzin.

Po raz pierwszy też przewidziane zostały dla operatorów nagrody. Premiowana będzie ponadprzeciętna punktualność, niezawodność oraz brak innych uchybień.

Co bardzo ważne, po raz pierwszy zostaną również zastosowane nowe kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Nadal najważniejszym będzie cena za jeden tzw. wozokilometr. Ale nie będzie ono jedyne. Dodatkowe punkty oferenci zyskają również za alternatywne źródła napędu. W przypadku autobusów długich zaś także za ich pojemność (za długość przekraczającą 18,5 m.) oraz za liczbę drzwi. „Premiujemy autobusy z 5 drzwiami, co przyspieszy i ułatwi wymianę pasażerów „ – dodaje Krajnow.

Umowa zostanie zawarta na 8 lat, czyli będzie obowiązywała do końca 2023 r.

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane