Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Euro 2012: kolejarze nie spieszą się z budowami

Konrad Majszyk 15-01-2009, ostatnia aktualizacja 16-01-2009 15:13

Rozpoczęcie budowy 1,5 km torów w tunelu od stacji PKP Służewiec do lotniska Okęcie opóźnia się już dwa lata. Mimo to Polskie Linie Kolejowe wciąż zwlekają z przetargiem na wykonawcę.

autor: Gardziński Robert
źródło: Fotorzepa

– Czekamy na zgodę z Ministerstwa Finansów. Wniosek złożyliśmy w połowie grudnia ubiegłego roku – mówi wiceprezes PLK Agnieszka Safuta-Pawlak.Połączenie lotniska Okęcie z Dw. Zachodnim, Centralnym i Wschodnim (obok Stadionu Narodowego) to inwestycja priorytetowa na Euro 2012. Według nieoficjalnych informacji, zgoda resortu finansów to w tej sytuacji formalność. Dlaczego przetargu nie można ogłosić już teraz? W PLK twierdzą, że z w przypadku inwestycji wartej 400 mln zł „lepiej nie ryzykować“.

Nad tą budową od początku ciąży fatum. Według pierwszego harmonogramu, pasażerowie z Okęcia mieli zacząć jeździć pociągami do centrum miasta w 2007 roku. Obok lotniskowych terminali znajduje się już nawet podziemna stacja kolejowa w stanie surowym – bez torów.

Kolejarze obarczali winą czeską firmę projektową Sudop, która spóźniła się z przygotowaniem dokumentacji ponad dwa lata. Prezes Safuta mówiła wczoraj o poważnym deficycie projektantów od dróg żelaznych na polskim rynku, a także ich średniej wieku: 70 lat.

Dyrektor Zespołu Euro 2012 w PLK Kazimierz Peryt podał kolejne terminy dla lotniskowego łącznika: początek budowy w czerwcu tego roku i jej koniec w połowie 2011 r.

Dopiero w poniedziałek kolejarze otworzą oferty w przetargu na przebudowę Dw. Gdańskiego (wraz z budową łącznika ze stacją metra). Powód opóźnienia – pytania oferentów. Prace mają potrwać 12 miesięcy. Każde opóźnienie to zagrożenie dla modernizacji linii średnicowej między Dw. Zachodnim i Wschodnim, której start PLK zaplanowały na kwiecień 2010 r. Kolejarze nie wiedzą, czy w ramach tej inwestycji zostanie przebudowana trakcja w podmiejskim tunelu średnicowym, żeby zmieścić w nim piętrowe pociągi.

W 2008 roku PLK wydały na inwestycje 3,1 mld zł, m.in. na modernizację I etapu trasy Warszawa-Łódź. Z prezentowanej wczoraj mapki inwestycji wynika, że ze stolicy w 2012 roku da się dojechać z dużych miast praktycznie tylko do Łodzi, gdzie nie odbędzie się żaden mecz Euro 2012.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane