PKP torpeduje przebudowę stacji na Euro 2012
Klamka zapadła. Kolej odchudzi przebudowę Dworca Gdańskiego. Zmiana projektu może opóźnić przetargi utrudnić odbudowę wiaduktu na ul. Andersa.
Decyzję podjął wczoraj zarząd Polskich Linii Kolejowych. Podczas jego posiedzenia nowy prezes tej spółki córki PKP Zbigniew Szafrański przeforsował swoją propozycję dużych zmian w projekcie. Stało się to „za pięć dwunasta” – tuż przed otwarciem ofert w przetargu.
Dwa tory zamiast czterech
Kolejarze podzielili inwestycję na dwa etapy, z której drugi został odłożony w bliżej nieokreśloną przyszłość. Na Dworcu Gdańskim mają zostać zmodernizowane tylko dwa perony zamiast czterech, a także rozjazdy i pomieszczenie sterowania ruchem. Z planów nie wypadła też – przynajmniej na razie – budowa przejścia podziemnego, które poprowadzi do stacji metra Dworzec Gdański i ulicy Zajączka na Żoliborzu.
Cięcia wynikają z oszczędności zarządzonych przez Ministerstwo Infrastruktury. Dlaczego PLK postanowiło ich szukać w inwestycjach, a nie w kosztach funkcjonowania spółki? Tego nikt nie był nam w stanie wczoraj wyjaśnić.
– Niezbędne zmiany w specyfikacji przetargowej opóźnią konkurs nie więcej niż o półtora miesiąca – twierdzi rzecznik PLK Krzysztof Łańcucki.
Gdzie staną podpory
Ta inwestycja powinna jednak trwać od ubiegłego roku. Nowy układ torów na Dworcu Gdańskim miał umożliwić przebudowę prowadzącej do Stadionu Narodowego linii średnicowej, której modernizację zaplanowano na lata 2010 – 2011. Jej uzupełnieniem miały być z kolei nowe dworce – Wschodni i Zachodni, ale ich też nie będzie. Typowani do tej inwestycji prywatni partnerzy biznesowi z powodu kryzysu mają problemy z pozyskaniem kredytów.Krzysztof Łańcucki z PLK nie odpowiedział nam wczoraj, czy kolejowe zmiany projektowe będą wymagały zmian w lokalizacji planowanych podpór nowego wiaduktu drogowego na Andersa. Jeśli tak, PLK wycofa uzgodnienia projektowe, których przygotowanie trwało od 2005 roku.
Nikomu chyba nie zależy
Wiadukt zostanie zamknięty 28 lutego. To będzie oznaczało odcięcie Żoliborza od centrum. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych nie ma jeszcze nawet pozwolenia na budowę nowego wiaduktu ani nie ogłosił przetargu na wykonawcę.
Dlaczego? Ministerstwo Środowiska wciąż nie odblokowało wstrzymanej decyzji środowiskowej. Według rzeczniczki resortu Elżbiety Strużeckiej, stanie się to najpóźniej w przyszłym tygodniu.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.