Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

PKP torpeduje przebudowę stacji na Euro 2012

Konrad Majszyk 11-02-2009, ostatnia aktualizacja 12-02-2009 19:14

Klamka zapadła. Kolej odchudzi przebudowę Dworca Gdańskiego. Zmiana projektu może opóźnić przetargi utrudnić odbudowę wiaduktu na ul. Andersa.

autor: Kamiński Jakub
źródło: Fotorzepa

Decyzję podjął wczoraj zarząd Polskich Linii Kolejowych. Podczas jego posiedzenia nowy prezes tej spółki córki PKP Zbigniew Szafrański przeforsował swoją propozycję dużych zmian w projekcie. Stało się to „za pięć dwunasta” – tuż przed otwarciem ofert w przetargu.

Dwa tory zamiast czterech

Kolejarze podzielili inwestycję na dwa etapy, z której drugi został odłożony w bliżej nieokreśloną przyszłość. Na Dworcu Gdańskim mają zostać zmodernizowane tylko dwa perony zamiast czterech, a także rozjazdy i pomieszczenie sterowania ruchem. Z planów nie wypadła też – przynajmniej na razie – budowa przejścia podziemnego, które poprowadzi do stacji metra Dworzec Gdański i ulicy Zajączka na Żoliborzu.

Cięcia wynikają z oszczędności zarządzonych przez Ministerstwo Infrastruktury. Dlaczego PLK postanowiło ich szukać w inwestycjach, a nie w kosztach funkcjonowania spółki? Tego nikt nie był nam w stanie wczoraj wyjaśnić.

– Niezbędne zmiany w specyfikacji przetargowej opóźnią konkurs nie więcej niż o półtora miesiąca – twierdzi rzecznik PLK Krzysztof Łańcucki.

Gdzie staną podpory

Ta inwestycja powinna jednak trwać od ubiegłego roku. Nowy układ torów na Dworcu Gdańskim miał umożliwić przebudowę prowadzącej do Stadionu Narodowego linii średnicowej, której modernizację zaplanowano na lata 2010 – 2011. Jej uzupełnieniem miały być z kolei nowe dworce – Wschodni i Zachodni, ale ich też nie będzie. Typowani do tej inwestycji prywatni partnerzy biznesowi z powodu kryzysu mają problemy z pozyskaniem kredytów.Krzysztof Łańcucki z PLK nie odpowiedział nam wczoraj, czy kolejowe zmiany projektowe będą wymagały zmian w lokalizacji planowanych podpór nowego wiaduktu drogowego na Andersa. Jeśli tak, PLK wycofa uzgodnienia projektowe, których przygotowanie trwało od 2005 roku.

Nikomu chyba nie zależy

Wiadukt zostanie zamknięty 28 lutego. To będzie oznaczało odcięcie Żoliborza od centrum. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych nie ma jeszcze nawet pozwolenia na budowę nowego wiaduktu ani nie ogłosił przetargu na wykonawcę.

Dlaczego? Ministerstwo Środowiska wciąż nie odblokowało wstrzymanej decyzji środowiskowej. Według rzeczniczki resortu Elżbiety Strużeckiej, stanie się to najpóźniej w przyszłym tygodniu.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane