Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Dworce nasze prawie nowe

Adam Robiński, Piotr Szymaniak 23-07-2009, ostatnia aktualizacja 24-07-2009 22:09

Nowy Centralny powstanie dopiero w 2018 roku. Przed Euro 2012 przejdzie tylko mały lifting - znikną z niego budki z jedzeniem, zostaną jednak nieprzyjemne zapachy. Modernizacja czeka Dworce Wschodni i Stadion. Zobacz, jak wyglądać będą stołeczne dworce!

Warszawa Stadion
źródło: materiały prasowe
Warszawa Stadion
Dworzec Zachodni
źródło: materiały prasowe
Dworzec Zachodni
Dworzec Wschodni
źródło: materiały prasowe
Dworzec Wschodni

Polskie Koleje Państwowe ujawniły harmonogram prac, które mają przygotować je do Euro 2012.

Smród z toalet pozostanie

Konkurs na projekt budowy nowego Centralnego przeprowadzony zostanie dopiero w przyszłym roku. Wówczas poznamy też wytyczne, jakie PKP postawi przed projektantem. Wiadomo już jednak, że zachowana zostanie geometria torowiska. Nowy budynek dworca będzie jedynie częścią całego kompleksu. O tym, jak będzie wyglądał zadecyduje jury międzynarodowego konkursu na jego projekt. Projektanci będą musieli zaproponować zagospodarowanie całego terenu między ulicami Emilii Plater, Al. Jerozolimskimi, Towarową, Złotymi Tarasami oraz al. Jana Pawła II. Kompleks ma się wpisywać w planowaną pierzeję Al. Jerozolimskich, która wyrośnie nad torami od ul. Marszałkowskiej aż do ul. Spiskiej. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa powinna ruszyć w 2014 roku i potrwać cztery lata. Z nowego Centralnego pojedziemy superszybkim pociągiem, dla którego przeznaczony będzie jeden z torów. Projekt Kolei Dużych Prędkości (KDP) ma połączyć Warszawę z Krakowem, Poznaniem i Wrocławiem. Linia, na której pociągi będą rozwijały nawet 350 km/h, powstanie po wybudowaniu nowego Dworca Centralnego. Realizacja KDP wraz z taborem ma kosztować 26 mld zł.

Przed Euro 2012 dworzec będzie jedynie odświeżony. PKP przedstawiły już szczegóły remontu, który będzie się sprowadzał do gruntownego umycia zapuszczonego budynku. Część pawilonów handlowych zniknie z hali głównej oraz z przejść nad torami. Oprócz restauracji na terenie dworca nie będzie żadnych punktów z małą gastronomią, które przygotowują jedzenie na miejscu. Pomimo że remont pochłonie 22 mln zł z dworca nie zniknie wszechobecny smród. PKP nie wymienią systemu wentylacji, a jedynie go wyremontują. Władze spółki tłumaczą, że w tej kwestii stoją na z góry przegranej pozycji.

- Wszystko z powodu pociągów z otwartym obiegiem w toaletach. Ich smród przenosi się na perony - mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP S.A.

Zakaz wjazdu dla takich pociągów wprowadzony zostanie nie wcześniej niż w 2012-2013 roku.

Wschodni od wschodu do zachodu

Centralny nie będzie jedynym dworcem, który zostanie odświeżony przed Euro 2012. PKP planują jeszcze tym roku wybrać projektanta i wykonawcę gruntownej modernizacji Dworca Wschodniego. To dziś jeden z najbrzydszych dworców w Polsce. Odnowiony budynek zachowa obecny kształt. Na noc część dworca będzie zamykana. Otwarte będą tylko kasy i wejście na perony. PKP przekonują, że zdążą na mistrzostwa Europy. Otwarcie ma nastąpić w pierwszym kwartale 2012 roku. 45 mln zł na rewitalizację Wschodniego powędruje z budżetu państwa.

Dużo mniej, bo 8,5 mln zł kosztować będzie gruntowny remont dworca Warszawa Stadion. Usytuowany niedaleko Stadionu Narodowego obiekt ma zostać oddany do użytku w 2011 roku.

Na terenie dzisiejszego Dworca Zachodniego powstanie zespół budynków, składający się ze stacji, hotelu oraz pięciu biurowców o maksymalnej wysokości 10 pięter. Budowę nadzorować będą PKP wraz z prywatnym inwestorem.

Dużym ułatwieniem dla kibiców, którzy odwiedzą Polskę w czasie Euro, będzie linia kolejowa na lotnisko. Stacja przy Okęciu wraz z łącznikiem ma zostać otwarta w 2011 roku. Wskazanie wykonawcy nastąpi w połowie sierpnia, a podpisanie umowy we wrześniu. Podróż pociągiem z portu lotniczego Fryderyka Chopina do centrum Warszawy potrwa 20 minut.

PKP przekonują, że zdążą też z remontem Dworca Gdańskiego. W połowie czerwca otwarto koperty w przetargu. Udało się także znaleźć brakujące 7 mln zł, dzięki którym spółkę stać na podpisanie umowy z najtańszym oferentem - firmą Skanska. Wszystko wskazuje na to, że to ta firma zwycięży w przetargu.

Dodaj swoją opinię

ŻW Online

Najczęściej czytane