Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Pociągi ograniczą zużycie energii

Michał Duszczyk 01-09-2015, ostatnia aktualizacja 02-09-2015 08:59

Koleje Mazowieckie wdrożyły projekt Eco Driving, który poprawia ich efektywność.

autor: Marta Bogacz
źródło: Fotorzepa

Samorządowa spółka Koleje Mazowieckie (KM) znalazła się w finałowej szóstce firm, które w ramach konkursu Orzeł Innowacji rywalizować będą o tytuł najbardziej nowatorskich przedsiębiorstw w kraju. Zainteresowanie kapituły konkursu wzbudził projekt Eco Driving. Ma pomóc ograniczyć zużycie energii w pociągach, a jednocześnie nauczyć maszynistów ekonomicznego sposobu jazdy.

Inteligentne zarządzanie energią

Konkurs Orzeł Innowacji ma na celu wybór firm zarejestrowanych w Polsce, które w latach 2012–2014 wprowadziły interesujące działania innowacyjne w zakresie produktowym i organizacyjnym, wdrażając np. nowe modele biznesowe lub usprawnienia technologiczne. Finał konkursu zostanie rozstrzygnięty 9 września podczas XXV Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Członkowie kapituły konkursu podkreślają, że nie było łatwo wyłonić grupę tylko kilku innowacyjnych projektów. Projekt Kolei Mazowieckich zasłużył jednak na szczególną uwagę. – Jest niezwykle interesujący, choć na razie to rozwiązanie o charakterze lokalnym. Ciekawe, czy przyjmie się ono też w spółkach kolejowych w innych regionach kraju – zastanawia się prof. Stanisław Wincenciak, prorektor ds. rozwoju Politechniki Warszawskiej, jeden z członków kapituły konkursu.

Filip Thon, prezes RWE Polska, podkreśla, że Eco Driving doskonale wpisuje się w ważny trend podnoszenia efektywności energetycznej dzięki inteligentnemu zarządzaniu energią. – Inicjatywa Eco Driving wpływa na zwiększenie efektywności energetycznej w sektorze transportu kolejowego, co oznacza, że przy zmniejszonym zużyciu energii osiąga się zakładane cele związane z pasażerskim przewozem osób – mówi prezes Thon.

Podstawowym założeniem tego projektu jest monitoring oraz analiza danych dotyczących wielkości oraz charakteru zużycia energii elektrycznej, dzięki czemu możliwy jest jego precyzyjny pomiar w pojazdach szynowych jeżdżących po torach Mazowsza. – Dane dotyczące konsumpcji energii oraz sposobu jazdy poszczególnych motorniczych wykorzystywane są następnie w celu optymalizacji energetycznej usług transportowych oraz w szkoleniach pracowników. Brak optymalizacji zużycia energii jest bardzo kosztowny i odpowiada za dużą część emisji CO2. Dlatego obok wzrastającej produkcji energii ze źródeł odnawialnych równie istotne znaczenie ma ograniczenie jej zużycia – tłumaczy nasz rozmówca.

Filip Thon zaznacza, że RWE jest ambasadorem idei inteligentnego zarządzania energią. – Zachęcamy naszych klientów do racjonalnego zużycia energii elektrycznej m.in. poprzez projekty o charakterze informacyjno-edukacyjnym. Z tego względu bardzo doceniamy wysiłki firm podejmujących tę samą misję w innych sektorach gospodarki, w tym w transporcie – dodaje szef RWE Polska.

System tnie koszty

Eco Driving polega na wdrożeniu systemu teleinformatycznego umożliwiającego efektywne zarządzanie energią przy ogrzewaniu pojazdów na postojach, podczas jazdy, a także dzięki płynności ruchu pojazdów. Eco Driving zbiera dane o ilości energii elektrycznej i charakterze jej zużycia, a dane te są monitorowane i analizowane w celu optymalizacji. Spółka Koleje Mazowieckie w efekcie ma m.in. możliwość porównania sposobu jazdy motorniczego z innymi prowadzącymi pociągi i wdrożenie w procesie szkoleniowym elementów oszczędnej gospodarki energią elektryczną. Eksperci nie mają wątpliwości, że Eco Driving wraz z systemem motywacyjnym dla maszynistów znacząco poprawi efektywność energetyczną spółki.

Dzięki wyposażeniu pojazdów trakcyjnych w liczniki możliwe jest ponadto rozliczanie za faktycznie zużytą energię – na podstawie odczytów. Ponadto montaż liczników otworzył spółce możliwość zakupów energii elektrycznej na wolnym rynku. – Zaproponowane podejście spowodowało osiągnięcie finansowych celów projektu, co znajduje odwzorowanie w spadku rocznych wydatków na energię trakcyjną – podkreślają w Kolejach Mazowieckich.

Eco Driving nagrodzony

Projekt Eco Driving został już wyróżniony przez Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych. Spółka Koleje Mazowieckie (KM) otrzymała też Nagrodę Innowacyjności w Transporcie za rok 2014.

Partnerem przy wdrażaniu projektu rozliczania energii w oparciu o liczniki oraz projektu Eco Driving jest Audytel, firma doradczo-analityczna specjalizująca się we wspieraniu przedsiębiorstw w poprawie efektywności, bezpieczeństwie systemów teleinformatycznych oraz przy procesach zarządzania zużyciem energii elektrycznej. Wdrożenie projektu kosztowało mazowiecką spółkę dotąd 400 tys. zł. Przedsięwzięcie zostało sfinansowane z jej środków własnych.

KM powstały w 2004 roku jako spółka samorządu woj. mazowieckiego i PKP Przewozy Regionalne. Parę lat później 100 proc. udziałów w przedsiębiorstwie przejął lokalny samorząd. Spółka stale unowocześnia tabor. Na jego modernizację do 2024 r. chce wydać 2,7 mld zł.

Rzeczpospolita

Najczęściej czytane