Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Tramwaje przyjadą z Bydgoszczy

Konrad Majszyk 02-04-2009, ostatnia aktualizacja 02-04-2009 14:00

Polska PESA wygrała przetarg na 186 tramwajów ofertą 1,5 mld zł. Do Euro 2012 do Warszawy ma dotrzeć 100 pojazdów.

autor: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa

Tramwaje Warszawskie rozesłały komunikat do mediów wczoraj o godz. 21.44. W Bydgoszczy trwało już wtedy świętowanie. Ani prezes spółki Tomasz Zaboklicki, ani rzecznik Michał Żurowski nie odbierali komórek.

Stolica przeznaczyła na zakup 1,8 mld zł. PESA zaproponowała niespełna 1,5 mld zł, bijąc konkurencję na głowę. Komisja przetargowa pracowała zaledwie dwa tygodnie. Odrzuciła pozostałe oferty z powodu niezgodności ze specyfikacją. Z gry o prestiżowy kontrakt zostały więc wykluczone włosko-polskie konsorcjum AnsaldoBreda i Newag (z ofertą wartą ok. 1,8 mld zł), francuski Alstom-Konstal (2,9 mld zł) i szwajcarski Stadler (3,7 mld zł). Odrzucone firmy mają teraz 10 dni na składanie protestów, które mogą storpedować podpisanie umowy ze zwycięzcą.

Pojazdy PESY będą niskopodłogowe i klimatyzowane. W każdym znajdzie się osiem kamer, a także płaskie monitory informacyjne. Dodatkowo 40 z nich ma być wyposażonych w elektroniczny system liczenia pasażerów.

Według prezesa Tramwajów Warszawskich Krzysztofa Karosa, pierwsze pojazdy powinny przyjechać do stolicy w drugiej połowie 2010 roku. W czasie Euro 2012 ma jeździć już ponad 100 składów. Reszta dostaw powinna potrwać do grudnia 2013 roku. Dotrzymanie terminów będzie jednak trudne.To jeden z największych przetargów tramwajowych w Europie. Warszawę wyprzedzi tylko czeska Praga, która planuje kupić 200 pojazdów z niską podłogą.

15 pięcioczłonowych tramwajów 120N wz Bydgoszczy jeździ po Warszawie od 2007 roku. Wtedy miały fatalną opinię z powodu serii awarii. Dzisiaj większość usterek „wieku dziecięcego” udało się wyeliminować. Krótsze trzyczłonowe pojazdy kupiły Łódź, Bydgoszcz i Elbląg. PESA bierze też udział w przetargach tramwajowych w Gdańsku, Poznaniu, Mainz i Helsinkach.Dla producenta z Kujaw stołeczny kontrakt to los wygrany na loterii.

Pozwoli na zdobycie referencji, które mogą szerzej otworzyć przed nim drzwi do europejskiego rynku. Firma jest właśnie w trakcie zwolnień grupowych, w wyniku których pracę ma stracić 250 osób, czyli 10 proc. załogi. Megakontrakt dla Warszawy może odwrócić tę tendencję.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane