Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Tramwaj dojedzie do Wilanowa i Gocławia

koz 02-06-2015, ostatnia aktualizacja 03-06-2015 08:40

Ratusz zaakceptował listę projektów związanych z rozbudową komunikacji miejskiej, które mogą zostać dofinansowane z unijnej kasy. Na liście są niespodzianki.

Tramwaje w centrum Warszawy
autor: Guz Rafał
źródło: Fotorzepa
Tramwaje w centrum Warszawy

Znalazła się na niej m.in. budowa trasy tramwajowej do Wilanowa i na osiedle Gocław, chociaż realizacja tego ostatniego projektu przez wiele miesięcy budziła emocje urzędników i mieszkańców. Ci pierwsi tłumaczyli, że na Gocław tramwaj nie pojedzie, bo w przyszłości będzie tam metro. Mieszkańcy ostro jednak obstawiali tą koncepcję.

W lutym miasto zgłosiło do dofinansowania z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 siedem projektów dotyczących komunikacji miejskiej (w tym trzy rezerwowe). Po uzyskaniu wstępnej akceptacji od Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, lista została nieznacznie zmodyfikowana, by zwiększyć szanse na dofinansowanie tych inwestycji przez UE.

- Zgodnie z przyjętą strategią konsekwentnie stawiamy na rozwój transportu szynowego w stolicy. Wybudujemy kilka nowych linii tramwajowych, które znacznie usprawnią dojazd do pracy i domów mieszkańcom Białołęki, Woli, Wilanowa i Pragi Południe. Będziemy kontynuowali wymianę taboru, powstanie również nowoczesna zajezdnia autobusowa Redutowa i zajezdnia tramwajowa Annopol. Na te wszystkie inwestycje przeznaczymy łącznie blisko 3 mld zł, z czego znaczną część dofinansuje nam UE – tłumaczy Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.

Na liście miejskich priorytetów znalazły się tak ważne dla mieszkańców inwestycje jak budowa trasy tramwajowej do Wilanowa i zajezdni tramwajowej Annopol, linii tramwajowej na ul. M. Kasprzaka na odcinku Wolska – Skierniewicka oraz przedłużenie trasy tramwajowej na Tarchominie do pętli Winnica.

Umieszczono na niej również budowę linii tramwajowej na osiedle Gocław oraz zakup 130 nowoczesnych, niskoemisyjnych autobusów i rozbudowę zajezdni autobusowej Redutowa. Miasto zakupi również 78 tramwajów do obsługi powyższych tras.

Łączna kwota dofinansowania unijnego powyższych inwestycji wyniesie 910,6 mln zł.

Na liście rezerwowej znalazła się natomiast rozbudowa i przebudowa tras tramwajowych w prawobrzeżnej (na odcinku pl. Zawiszy – rondo Żaba, na ul. Jagiellońskiej na odcinku pętla Żerań FSO - rondo S. Starzyńskiego, na al. J. Zamoyskiego i ul. Grochowskiej na odcinku al. Zieleniecka – pętla Gocławek, na al. J. Waszyngtona na odcinku rondo J. Waszyngtona – rondo Wiatraczna, na ul. Kijowskiej i al. Tysiąclecia na odcinku ul. Markowska – ul. Kawęczyńska) i lewobrzeżnej Warszawie (na ul. Obozowej oraz na al. Wilanowskiej, na odcinku Wołoska – pętla Metro Wilanowska) oraz zakup taboru tramwajowego (40 szt.).

Wartość dofinansowania projektów rezerwowych to 396,6 mln zł.

jak informuje w przesłanym komunikacie rzecznik ratusza Bartosz Milczarczyk "w nowej unijnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 Warszawa stawia na ekologiczny transport, głównie szynowy".

Ze środków unijnych będzie finansowana również rozbudowa II linii metra – etap II i III. Powstanie kolejnych 11 stacji, a sieć metra wydłuży się o 12,2 km. Warszawa otrzyma na ten cel ok. 3,6 mld zł.

Miasto wraz z gminami podwarszawskimi ma szansę na otrzymanie z UE środków na rozbudowę systemu parkingów P+R (w planach jest budowa minimum 9 obiektów w całym obszarze metropolitarnym) i budowę dróg rowerowych (ok. 136 km nowych tras rowerowych wzdłuż głównych dróg).

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane