Tramwaj dojedzie do Wilanowa i Gocławia
Ratusz zaakceptował listę projektów związanych z rozbudową komunikacji miejskiej, które mogą zostać dofinansowane z unijnej kasy. Na liście są niespodzianki.
Znalazła się na niej m.in. budowa trasy tramwajowej do Wilanowa i na osiedle Gocław, chociaż realizacja tego ostatniego projektu przez wiele miesięcy budziła emocje urzędników i mieszkańców. Ci pierwsi tłumaczyli, że na Gocław tramwaj nie pojedzie, bo w przyszłości będzie tam metro. Mieszkańcy ostro jednak obstawiali tą koncepcję.
W lutym miasto zgłosiło do dofinansowania z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 siedem projektów dotyczących komunikacji miejskiej (w tym trzy rezerwowe). Po uzyskaniu wstępnej akceptacji od Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, lista została nieznacznie zmodyfikowana, by zwiększyć szanse na dofinansowanie tych inwestycji przez UE.
- Zgodnie z przyjętą strategią konsekwentnie stawiamy na rozwój transportu szynowego w stolicy. Wybudujemy kilka nowych linii tramwajowych, które znacznie usprawnią dojazd do pracy i domów mieszkańcom Białołęki, Woli, Wilanowa i Pragi Południe. Będziemy kontynuowali wymianę taboru, powstanie również nowoczesna zajezdnia autobusowa Redutowa i zajezdnia tramwajowa Annopol. Na te wszystkie inwestycje przeznaczymy łącznie blisko 3 mld zł, z czego znaczną część dofinansuje nam UE – tłumaczy Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.
Na liście miejskich priorytetów znalazły się tak ważne dla mieszkańców inwestycje jak budowa trasy tramwajowej do Wilanowa i zajezdni tramwajowej Annopol, linii tramwajowej na ul. M. Kasprzaka na odcinku Wolska – Skierniewicka oraz przedłużenie trasy tramwajowej na Tarchominie do pętli Winnica.
Umieszczono na niej również budowę linii tramwajowej na osiedle Gocław oraz zakup 130 nowoczesnych, niskoemisyjnych autobusów i rozbudowę zajezdni autobusowej Redutowa. Miasto zakupi również 78 tramwajów do obsługi powyższych tras.
Łączna kwota dofinansowania unijnego powyższych inwestycji wyniesie 910,6 mln zł.
Na liście rezerwowej znalazła się natomiast rozbudowa i przebudowa tras tramwajowych w prawobrzeżnej (na odcinku pl. Zawiszy – rondo Żaba, na ul. Jagiellońskiej na odcinku pętla Żerań FSO - rondo S. Starzyńskiego, na al. J. Zamoyskiego i ul. Grochowskiej na odcinku al. Zieleniecka – pętla Gocławek, na al. J. Waszyngtona na odcinku rondo J. Waszyngtona – rondo Wiatraczna, na ul. Kijowskiej i al. Tysiąclecia na odcinku ul. Markowska – ul. Kawęczyńska) i lewobrzeżnej Warszawie (na ul. Obozowej oraz na al. Wilanowskiej, na odcinku Wołoska – pętla Metro Wilanowska) oraz zakup taboru tramwajowego (40 szt.).
Wartość dofinansowania projektów rezerwowych to 396,6 mln zł.
jak informuje w przesłanym komunikacie rzecznik ratusza Bartosz Milczarczyk "w nowej unijnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 Warszawa stawia na ekologiczny transport, głównie szynowy".
Ze środków unijnych będzie finansowana również rozbudowa II linii metra – etap II i III. Powstanie kolejnych 11 stacji, a sieć metra wydłuży się o 12,2 km. Warszawa otrzyma na ten cel ok. 3,6 mld zł.
Miasto wraz z gminami podwarszawskimi ma szansę na otrzymanie z UE środków na rozbudowę systemu parkingów P+R (w planach jest budowa minimum 9 obiektów w całym obszarze metropolitarnym) i budowę dróg rowerowych (ok. 136 km nowych tras rowerowych wzdłuż głównych dróg).
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.