Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Cyklistów męka na moście

Marek Kozubal 09-05-2014, ostatnia aktualizacja 10-05-2014 11:50

Wysokie uskoki na ścieżce, przy zjeździe łatwo o zderzenie z autem – rowerzyści narzekają na most Północny.

autor: Krzysztof Skłodowski
źródło: Fotorzepa

Chociaż most Marii Skłodowskiej-Curie (bardziej znany jako Północny) został oddany do użytku już dwa lata temu, dopiero wczoraj po raz pierwszy z udziałem rowerzystów przeprowadzono przegląd ścieżek rowerowych, które znajdują się na przeprawie.

To zasługa cyklistów związanych m.in. z Zielonym Mazowszem oraz warszawską Masą Krytyczną. Od miesięcy wytykali urzędnikom błędy w budowie ścieżek na moście 
i drogach dojazdowych.

Jak informuje „Rz" Marcin Jackowski z Zielonego Mazowsza, przegląd dróg odbył się po tym, gdy Rada Warszawy przyjęła skargę rowerzystów na Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych (ZMID).

Potrzebne progi

Przed wjazdem na most stawili się wczoraj urzędnicy z ratusza, przedstawiciele wykonawcy budowy przeprawy przez Wisłę i rowerzyści. Wszyscy ruszyli w kilkukilometrowy objazd.

Stali użytkownicy ścieżek wytykali błędy popełniane ich zdaniem przez wykonawców. Zarzuty dotyczyły m.in. zbyt wysokich uskoków (mają 3–4 cm) czy rynien deszczowych znajdujących się na ścieżkach. Najpoważniejsze dotyczyły jednak zjazdu z mostu przy 
ul. Świderskiej.

– Jest tam ograniczona widoczność, w każdej chwili może dojść do zderzenia z samochodem. W miejscu tym powinien się znajdować próg spowalniający, nie został jednak wybudowany – mówi Marcin Jackowski.

Małgorzata Gajewska, rzecznik Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych, zapowiada, że wszystkie uwagi rowerzystów zostaną przeanalizowane. – To był pogwarancyjny przegląd dróg rowerowych. Podobny dotyczy m.in. barierek, oświetlenia, stanu nawierzchni. Wszelkie usterki wykonawca będzie musiał usunąć na swój koszt – dodaje.

Już dzisiaj wiadomo, że najpoważniejsze prace będą związane z naprawą nawierzchni i wtedy czasowo wstrzymany zostanie nawet ruch na moście. Wszystko dlatego, że od kilku miesięcy nawierzchnia tej przeprawy pęka, odkształca się i faluje (pod naciskiem kół samochodów).

Główną przyczyną kruszenia się jezdni są substancje metaliczne zawarte w cemencie użytym do produkcji betonu. Tak wynika z ekspertyzy przygotowanej dla ZMID przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów.

Most Północny zbudowało konsorcjum firm pod przewodnictwem Przedsiębiorstwa Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua. Zgodnie z kontraktem wykonawca udzielił trzyletniej gwarancji na obiekt.

Kiedy robotnicy rozpoczną naprawy na przeprawie? – Po zakończeniu przeglądu pogwarancyjnego zostanie ustalony harmonogram. O terminie prac związanych z poprawą nawierzchni zdecyduje miejski inżynier ruchu. Nie możemy zapominać, że w tej chwili część pojazdów jest kierowanych na most Marii  Skłodowskiej-Curie w związku z modernizacją sąsiedniej Trasy AK – dodaje Małgorzata Gajewska.

Kontrola w porę

Łukasz Puchalski, pełnomocnik prezydenta miasta do spraw komunikacji rowerowej i wicedyrektor ZTM, chciałby, aby w przyszłości rowerzyści kontrolowali nowe ścieżki rowerowe jeszcze zanim zostaną one oddane do użytku. – Ale nie wiem, czy zawsze będzie to możliwe, bo różni są wykonawcy dróg – zaznacza „Rz" Łukasz Puchalski.

– To byłby krok naprzód. W ten sposób zostałoby wyeliminowanych wiele błędów. Najlepiej oczywiście,  gdyby to inspektor nadzoru budowlanego lub kierownik budowy eliminował błędy na etapie powstawania ścieżki – dodaje Marcin Jackowski z Zielonego Mazowsza.

Ratusz nie planuje natomiast na razie kolejnych wspólnych przeglądów istniejących już ścieżek.

Kilometry dla rowerów

Ratuszowi zależy na dobrych relacjach z rowerzystami, bo ich liczba wzrasta. Niezwykle popularny jest system roweru miejskiego Veturilo. W tym sezonie miało miejsce już 430 tys. wypożyczeń. Wzrasta też długość dróg rowerowych.

W czerwcu zakończą się prace związane z budową Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego. – Układany jest już asfalt – dodaje Puchalski. Prace trwają na 13-km odcinku między Lasem Bielańskim i Portem Czerniakowskim. Szlak ma mieć długość 37 km. Rowerem będzie można przejechać między Łomiankami 
a Powsinem.

Ratusz zapowiada, że w tym roku zostanie wybudowanych lub wytyczonych kolejnych ok. 70 km dróg dla rowerzystów.

Nowe drogi pojawią się m.in. na zmodernizowanych ulicach: Prostej i Świętokrzyskiej oraz Okopowej i Towarowej, na Trasie AK (łącznie z mostem Grota-Roweckiego), w al. Jana Pawła II (od ronda ONZ do 
al. Solidarności), na Sokolej.

Pasy rowerowe mają powstać zaś m.in. na ul. Saskiej, Wóycickiego, Mokotowskiej, Koszykowej, Raszyńskiej i Markowskiej, wzdłuż remontowanych Kleszczowej i Wołoskiej, a także od węzła Powązkowskiej do Modlińskiej.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane