Na swoich stronach spółka Gremi Media Sp. z o.o. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

95 lat autobusu miejskiego

koz 29-06-2015, ostatnia aktualizacja 29-06-2015 10:34

W 1920 roku w Tramwajach Miejskich utworzono Wydział Ruchu Autobusowego, na warszawskie ulice wyjechały pierwsze autobusy marki Saurer.

Pierwszy miejski autobus na ulicach Warszawy
źródło: materiały prasowe
Pierwszy miejski autobus na ulicach Warszawy

Właśnie mija 95 rocznica uruchomienia pierwszej linii autobusowej, kursującej pomiędzy pl. Zamkowym a pl. Zbawiciela.

- Gratuluję. Nadal będziemy inwestowali w rozwój Miejskich Zakładów Autobusowych. Autobusy to bardzo ważny środek transportu w stolicy, który przewozi ponad pół miliarda pasażerów rocznie. Stale unowocześniamy tabor naszej spółki. Od 2007 r. do stolicy przyjechało 927 nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów. A dzięki środkom unijnym do 2020 r. kupimy 130 autobusów niskoemisyjnych i wybudujemy zajezdnię Redutowa – uważa Hanna Gronkiewicz - Walt, Prezydent Warszawy.

Jak przypominają pracownicy ratusza na początku dwudziestego wieku na autobusy zapatrywano się jeszcze dość sceptycznie, a priorytetem ówczesnych, carskich władz były tramwaje. W 1909 roku przeprowadzono jedynie wstępne testy omnibusu (jak zwano wówczas autobusy). Sytuacja zmieniła się na dopiero po odzyskaniu niepodległości i przejęciu Tramwajów przez władze miasta - a jednym z powodów zmiany polityki transportowej był tragiczny stan mocno wyeksploatowanego i rozkradzionego taboru tramwajowego. Dlatego w połowie 1919 roku w Austrii i Niemczech zamówiono 56 autobusów marki Saurer i Benz-Gaggenau, a pod koniec roku przystąpiono do budowy pierwszych zajezdni autobusowych przy istniejących remizach tramwajowych.

Rok później powołano Wydział Ruchu Autobusowego, a w połowie roku do Warszawy przyjechała z Wiednia pierwsza partia autobusów piętrowych Saurer.

Komunikację autobusową planowano uruchomić pod koniec sierpnia 1920 r. jednak z powodu rozpoczętego strajku tramwajarzy i innych pracowników miejskich przedsiębiorstw autobusy musiały wyjechać na ulice wcześniej, bo już 29 czerwca. Pierwszą linię z pl. Zamkowego na pl. Zbawiciela uruchomiono przy pomocy Stowarzyszenia Samopomocy Społeczne a autobusy kursowały w asyście wojska i policji.

Więcej o historii warszawskich autobusów można przeczytać w okolicznościowym albumie „Warszawskie autobusy. Najpiękniejsze fotografie" wydanym przez Miejskie Zakłady Autobusowe, który jest dostępny w księgarniach (można go wygrać w konkursie ogłoszonym na profilu fb przewoźnika).

zyciewarszawy.pl