Obraz końca ludzkości
„Szewcy”, dramat S.I. Witkiewicza, reż. Maciej Prus, wyk. Olgierd Łukaszewicz, Katarzyna Stanisławska, Teatr Polski, Scena Kameralna, wejście od ul. Sewerynów, bilety: 32 – 40 zł, rezerwacje tel. 22 826 49 18, premiera: sobota (7.11), godz. 19, spektakle: niedziela (8.11), wtorek (10.11) – środa (11.11)
Nowoczesna, ale i kameralna, pozwalająca na dowolne kształtowanie i aranżację przestrzeni, w zależności od potrzeb reżyserskich. Po 64 latach Teatr Polski doczekał się wreszcie własnej Sceny Kameralnej. Otworzy ją w sobotę o godz. 19 premierą „Szewców” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Macieja Prusa.
O Scenie Kameralnej marzył od 1945 roku założyciel i długoletni dyrektor Teatru Polskiego Arnold Szyfman. Wtedy się nie udało ze względu na problemy z rozbudową teatru, potem na drodze stanęły zmiany polityczne. Przez wiele lat Teatr Polski wynajmował Scenę Kameralną przy ulicy Foksal, która zakończyła działalność w 2001 roku. Teraz wreszcie, na działce przy ulicy Oboźnej i Sewerynów, do której prawa nabył Polski, udało się doprowadzić do zbudowania własnej Sceny Kameralnej.
„Szewcy” Witkiewicza według znawcy twórczości Witkacego Jana Błońskiego to „obraz końca ludzkości, namalowany przez człowieka najgłębiej zrozpaczonego i nienawidzącego wszystkiego i wszystkich. Ale właśnie ta nienawiść i rozpacz nadaje sztuce przenikliwość i piekielne piętno absolutnej szczerości”.
Późne dzieło autora „Pożegnania jesieni” czy „Narkotyki. Niemyte dusze” można traktować jako pewnego rodzaju sumę jego katastrofizmu i wykładnię poglądów historiozoficznych. Historia jest tu ukazana na pierwszym miejscu jako bezwzględny mechanizm, który miażdży bohaterów usiłujących przez rewolucję narzucić nowy porządek rozpadającemu się światu.
Do tej „naukowej sztuki ze śpiewkami”, jak sam określił ją Witkacy, muzykę stworzyła jedna z najciekawszych kompozytorek i wokalistek młodego pokolenia – Agata Zubel. W roli Sajetana Tempego na scenie Teatru Polskiego zobaczymy Olgierda Łukaszewicza.
Kolejne planowane premiery na Scenie Kameralnej widzowie obejrzą jeszcze w listopadzie. A będzie to „Kraina Kłamczuchów” autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki oraz adaptacja „Dżumy” Alberta Camusa przygotowana przez młodą reżyserkę Martę Ogrodzińską, która w Teatrze Polskim wystawiła wcześniej spektakl „Dulscy z o.o.”.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.