Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Jeden ojciec Maciusia i Pinokia

Jolanta Gajda-Zadworna 29-01-2009, ostatnia aktualizacja 29-01-2009 04:47

Podróże Maciusia, Sala Kongresowa PKiN, pl. Defilad 1, wstęp wolny, rezerwacje: tel. 022 505 09 33/42/61, piątek (30.01), godz. 13 Pinokio, czyli świerszczowe opowieści, Teatr Rampa, ul. Kołowa 20, bilety: 25 i 20 zł, rezerwacje: 022 679 89 76, piątek (30.01), godz. 19

W roli Pinokia w spektaklu przygotowanym w Teatrze Rampa wystąpi Dorota Osińska.
autor: Jakub Ostałowski
źródło: Życie Warszawy
W roli Pinokia w spektaklu przygotowanym w Teatrze Rampa wystąpi Dorota Osińska.

Ten piątek zapisze się w historii warszawskiej sceny. Tylko kilka godzin będzie dzielić premiery dwóch muzycznych spektakli, które zrealizował ten sam reżyser – Cezary Domagała.

Pierwsza z nich to uroczysta prezentacja spektaklu „Podróże Maciusia” przygotowanego na zakończenie tegorocznej edycji akcji „Zima w mieście”.

W finale przedstawienia na scenę wyjdzie aż 150 młodych aktorów. To wszyscy uczestnicy akcji FOSA (Feryjnych Otwartych Spotkań Artystycznych Dzieci i Młodzieży). Szacowna Sala Kongresowa zadrży w posadach od wykonanej przez taki chór piosenki „Chcemy”.

Wyrażone w niej żądania młodych ludzi (aktorzy mają nie mniej niż 13 i nie więcej niż 19 lat) specjalnie nie dziwią: „Chcemy, czego nam nie wolno/, Chcemy, co nam zabraniają./ Chcemy mieć swobodę, wolność/ Chcemy, co dorośli mają...”.

Utwór pochodzi z musicalu „Król Maciuś I” wystawianego w Warszawie przez Cezarego Domagałę kilka lat temu. Z przedstawienia zaczerpnięto też muzykę Tomasza Bajerskiego oraz kilka scen.

– Obudowałem je nowym scenariuszem – podkreśla jednak reżyser.

W spektaklu FOSY pozostało wciąż aktualne przesłanie książki Janusza Korczaka. Ale obok niego pojawiły się nowe wątki i postaci. Jakie? Dziecięcy sejm, zamiast spraw wewnętrznych kraju, rozpatruje problemy europejskie, a głównego bohatera ciągnie w coraz dalszą wędrówkę po świecie.

Na Starym Kontynencie młody król odwiedzi Francję, Hiszpanię i Włochy. Spojrzy też tęsknie w stronę Afryki, wybierze się do Indii, Chin i Stanów Zjednoczonych.

– W końcu zmierzamy do totalnej globalizacji – tłumaczy Domagała ciekawość świata współczesnego Maciusia.

Widowisko przygotowywane w ramach FOSY angażuje wszystkich uczestników feryjnych warsztatów.

– Przygotowania do finału to żywioł, wręcz karkołomne przedsięwzięcie. Człowiek o zdrowych zmysłach nie chce uwierzyć, że na wszystko dajemy sobie tylko dziesięć dni. Bo czy jest możliwe, by zgrać na scenie tyle postaci, nauczyć ich piosenek, przygotować układy choreograficzne i zrobić trwającą ok. półtorej godziny fabularną całość? – pyta retorycznie reżyser.

Okazuje się, że jak się chce, można wszystko. Dlatego zajęcia aktorskie, taneczne czy wokalne trwały od rana do wieczora. Ale nikt nie narzekał. Premiera w takim miejscu jak Sala Kongresowa, której widownia może pomieścić blisko 3 tys. osób, przecież zobowiązuje.

Widzowie „Podróży Maciusia” mogą jeszcze tego samego wieczoru sprawdzić, jak Domagała poradził sobie z innym przedsięwzięciem. Na pewno zdążą do Teatru Rampa, zanim o godz. 19 pójdzie tu w górę kurtyna, by po raz pierwszy przedstawić widzom niezwykły sen małego niegrzecznego chłopca.

W sennej projekcji bohatera ożywają zabawki, a on sam staje się drewnianym pajacem. Pokój zamienia się w różne krainy. Pinokio przeżywa niezwykłe przygody, spotyka postacie znane z bajek, ucząc się od nich dobrych manier i odpowiedzialności. W wędrówce towarzyszy mu Gadający Świerszcz – przyjaciel, narrator i komentator zdarzeń.

Przed dziesięcioma laty Cezary Domagała zrealizował w Teatrze Syrena spektakl „Pinokio, czyli muzyczna opowieść o dobrym wychowaniu”. – Materiał jest ten sam, muzyka i piosenki Tomasza Bajerskiego, ale pojawiły się zmiany inscenizacyjne, inny jest choreograf (Emil Wesołowski) i scenograf (Marek Lewandowski) – mówi reżyser. Jest przekonany, że uda się stworzyć barwne, ciekawe widowisko. Rolę Pinokia zaśpiewa znakomita Dorota Osińska, a plakat i program przygotował Edward Lutczyn.

Warto wiedzieć

Na pytanie, jak to się stało, że w jednym czasie reżyser przygotowuje dwa poważne przedstawienia, Cezary Domagała odpowiada: Nie wziąłem sobie na głowę tych premier bez zastanowienia. Tak się jednak złożyło, że wcześniej ustalane terminy uległy przesunięciu i nagle okazało się, że czas realizacji obu spektakli – planowany od dawna i niezależnie od siebie – nałożył się. Cezary Domagała jest aktorem, reżyserem, autorem tekstów piosenek (z kompozytorem Tomaszem Bajerskim napisał ich kilkaset) oraz spektakli muzycznych. Zaadaptował na scenę m.in. książki: „Mały Książę”, „Pinokio”, „Król Maciuś I”, „O dwóch takich, co ukradli księżyc”, „Alicja w krainie czarów” i „Tajemniczy ogród”.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane