Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Weekend w górach albo ciepła podłoga w kuchni

Aneta Gawrońska 09-07-2017, ostatnia aktualizacja 08-07-2017 10:51

Firmy starają się wyróżniać swoje inwestycje w taki czy inny sposób.

Czasy, gdy deweloperzy stawali na głowie, by sprzedać mieszkania, dawno minęły. Popyt na nieruchomości wciąż jest bardzo duży. Ale duża jest też podaż, więc firmy starają się wyróżniać swoje inwestycje w taki czy inny sposób.

Pierwsze i ostatnie

Maciej Górka, analityk portalu Domiporta.pl, zwraca uwagę na pojawiające się różnorakie promocje. – I nie są to promocje sezonowe, a raczej podyktowane sytuacją na rynku – ocenia. – Rabaty można dostać, kupując ostatnie mieszkania na osiedlu. Większe niż 90-metrowe lokale bywają przeceniane nawet o 10 proc. – wskazuje.

Deweloperzy proponują zniżki także inwestorom kupującym w pakiecie mieszkania na wynajem. – Oprócz rabatu można liczyć na specjalne stawki za wykończenie nieruchomości – od 140 zł za 1 mkw. – opowiada Maciej Górka.

Analityk zwraca też uwagę na promocje obowiązujące na osiedlach, których budowa dopiero rusza. – Firmy proponują tak zwane pakiety na start – mówi. – Ograniczona grupa klientów dostaje np. miejsce postojowe za pół ceny. Niektórzy deweloperzy proponują dogodne harmonogramy spłat, np. 10/90 – dodaje. 10 proc. ceny klient wpłaca po podpisaniu umowy, resztę – przy odbiorze kluczy.

– Jeden z rzeszowskich deweloperów zorganizował konkurs, w którym do wygrania jest ogrzewanie podłogowe w kuchni lub weekend w Zakopanem – opowiada Maciej Górka. – Inny deweloper, trójmiejski, swoim klientom proponuje karnety do parku wodnego. Standardem stała się darmowa komórka lokatorska. Promocje można znaleźć w 80 inwestycjach prezentowanych w serwisie Domiporta.pl.

Według Macieja Górki deweloperzy zaczynają zdawać sobie sprawę, że wyprodukowane mieszkania nie zostaną wchłonięte przez rynek tak szybko, jak do tej pory.

Nieco inaczej sytuację ocenia Marcin Krasoń, analityk firmy Home Broker. Jego zdaniem deweloperzy nie mają powodów, by obniżać ceny np. o kilkanaście procent. – Wakacje nie będą więc raczej okresem wielu promocji na rynku pierwotnym – twierdzi Krasoń. – W tym czasie sprzedaż nieco słabnie, bo klienci wyjeżdżają na urlopy. Większą motywację mają deweloperzy pod koniec roku, kiedy to chcą sobie poprawić roczne wyniki sprzedaży – wyjaśnia.

Ekspert Home Brokera zwraca też uwagę, że w wakacje na rynek trafiają kolejne inwestycje. Są to albo całkiem nowe osiedla, albo kolejne etapy tych już budowanych.

Czas na szukanie

Deweloperzy, pytani o wakacyjną sprzedaż mieszkań, przekonują, że to bardzo dobry czas na transakcje. Przemysław Sacha, dyrektor sprzedaży w firmie Dantex, zauważa, że w lecie klienci mają zwykle więcej czasu na poszukiwanie nieruchomości. – Oferujemy preferencyjne warunki zakupu – mówi. – Specjalną ofertą są objęte m.in. warszawskie inwestycje Miasto Wola oraz Dobra Wola – podaje. W letniej promocji znalazły się mieszkania o powierzchni od 40 mkw. – Oferujemy też korzystne harmonogramy płatności – zachęca Przemysław Sacha.

Promocje na lato przygotował Ronson Development. Obejmują one cztery stołeczne inwestycje: Miasto Moje na Białołęce, City Link na Woli, Moko na Mokotowie i Espresso na Woli. Na białołęckim osiedlu ceny lokali zaczynają się od 175 tys. zł. – Mamy też pulę mieszkań w specjalnej ofercie „U nas nadal »MdM«" – mówi Andrzej Gutowski, dyrektor sprzedaży w Ronson Development. – To propozycja, która pozwoli klientom już teraz podpisać umowę na zakup mieszkania przy znikomym praktycznie wkładzie własnym w wysokości 3 tys. zł – zachęca dyrektor.

Dodaje, że w przypadku inwestycji City Link, Moko oraz Espresso klienci mogą zaoszczędzić nawet 20 tys. zł. Firma pokryje też koszty aktu notarialnego.

Duda Development, jak mówi Marta Kasprzak, menedżer ds. sprzedaży w tej firmie, akcję promocyjną szykuje na wrześniowe targi nieruchomości. Będzie to, jak zapewnia, „niestandardowa promocja". Szczegółów nie podaje. – Na pewno na sprzedaż nie przełożą się dokładane do mieszkań wycieczki czy sprzęt AGD – komentuje rynkowe trendy.

Wielkich promocji nie planuje na razie Marvipol. Jak tłumaczą przedstawiciele firmy, nie ma takiej potrzeby, bo popyt na mieszkania nie słabnie. Marvipol w czasie dni otwartych oferuje niekiedy system inteligentnego domu. Wycieczek klientom nie funduje.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: a.gawrońska@rp.pl

"Rzeczpospolita"