Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Hotele kuszą gości nowymi wnętrzami

Aneta Gawrońska 14-04-2018, ostatnia aktualizacja 14-04-2018 08:28

Hotele przechodzą spektakularne metamorfozy. Nowymi wnętrzami będzie kusił gości warszawski InterContinental.

Metamorfozę przechodzi warszawski hotel InterContinental.
źródło: materiały prasowe
Metamorfozę przechodzi warszawski hotel InterContinental.

Rynek hotelowy kwitnie. Nowe obiekty rosną i w największych aglomeracjach, i w niewielkich kurortach. Rękę na pulsie trzymają także właściciele starszych budynków. Hotele przechodzą spektakularne metamorfozy. Nowymi wnętrzami będzie kusił gości warszawski InterContinental. Aranżacja 8,5 tys. mkw. na 13 kondygnacjach obiektu ma się zakończyć w połowie maja. Wykonawcą prac jest Tétris. Remontowane są pokoje i korytarze. Na przełom roku jest planowany remont części restauracyjnej.

Nie dać się konkurencji

– Branża hotelowa nabiera rozpędu – komentuje Krzysztof Poznański, ekspert firmy Tétris. – W 2017 roku odnotowaliśmy duży wzrost liczby pytań o aranżację hotelowych wnętrz. Teraz ustalamy daty rozpoczęcia sześciu inwestycji, a kilka kolejnych jest w końcowej fazie negocjacji.

Już w maju zostanie otwarty po przebudowie legendarny Hotel Europejski w Warszawie, którym będzie zarządzać luksusowa marka Raffles. Nowe oblicze zyska też Courtyard by Marriott Warsaw Airport. Generalny remont przylotniskowego hotelu ogłosiła spółka Chopin Airport Development. Modernizacji zostaną poddane pokoje oraz części wspólne, m.in. kawiarnia, restauracja, recepcja. Renowację przechodzi także Vienna House Easy Kraków.

– Jeszcze w tym roku rozpocznie się modernizacja pięciogwiazdkowego hotelu Radisson Blu Centrum w Warszawie – mówi Karol Weber, hotelarz i autor bloga enjoyyourstay.pl. – Po jej zakończeniu hotel będzie działał pod nową marką Radisson Collection. W 2013 roku zasłużony kapitalny remont przeszedł słynny warszawski hotel Bristol, który dołączył do prestiżowej marki The Luxury Collection. W 2014 roku zakończyła się modernizacja równie słynnego warszawskiego hotelu Victoria działającego pod marką Sofitel – opowiada. Stołeczny Sheraton po 20 latach wyremontował pokoje i korytarze, a w tym roku przymierza się do modernizacji części publicznych.

Przemysław Wiraszka, starszy analityk inwestycyjny w firmie Hotel Professionals, wskazuje poza tym m.in. na Novotel Wrocław Centrum. – Obiekt po gruntownej modernizacji został ponownie otwarty w sierpniu 2016 roku – mówi. – Był ostatnim hotelem, z którego zniknęło logo polskiej marki Orbis. Renowacja ogólnodostępnych stref została uznana przez A'Design Award and Competition za jeden z najlepszych projektów 2017 roku.

Generalny remont i rozbudowę przeszedł też wrocławski Monopol, który został dostosowany do standardów pięciu gwiazdek. – Zmodernizowany został także hotel Mercure Gdynia, który działał wcześniej pod marką Orbis Gdynia – mówi Wiraszka.

Podkreśla, że przy okazji modernizacji hotele są też rozbudowywane, jak np. wspomniany Monopol we Wrocławiu oraz Holiday Inn w Krakowie czy Diament Plaza w Katowicach.

Czy hotele starzeją się równie szybko jak biurowce? Ekspert Hotel Professionals nie jest zwolennikiem porównywania tych segmentów rynku nieruchomości. – Każdy ma swoją specyfikę – mówi. – Niezbędne do utrzymania zdolności operacyjnej obiektu naprawy są przeprowadzane na bieżąco. Częstotliwość większych modernizacji wynika głównie z rosnącej konkurencji w danym segmencie oraz obłożenia hotelu. Budowane dziś obiekty są nowocześniejsze, lepiej wyposażone, bardziej odpowiadające wymaganiom gości niż hotele powstające w latach 90. – zwraca uwagę.

Dodaje, że najwięksi operatorzy hotelowi nakładają na właścicieli obiektów obowiązek tworzenia funduszu remontowego, aby zawsze mieć pieniądze na remonty i wymianę wyposażenia. – W ostatnich latach widoczny był trend modernizacji hoteli 5-gwiazdkowych, co wynikało przede wszystkim z dużej konkurencji w tym segmencie – tłumaczy Przemysław Wiraszka.

A Karol Weber dodaje, że hotel to miejsce publiczne, przez które, w zależności od wielkości, przewijają się tysiące i miliony gości. – Hotele, zwłaszcza sieciowe, kapitalne remonty planują po 15–20 latach działalności. Częściej wymieniane są wykładziny, a meble są niekiedy poddawane renowacji – mówi ekspert. Dodaje, że kilkunastoletnie hotele, remontując pokoje, zazwyczaj zostawiają łazienki bez zmian, gdyż stopień ich zużycia jest mniejszy. – Poza tym wiąże się to z większymi wydatkami i wydłużonym czasem remontu – wyjaśnia. – Hotele najczęściej prowadzą modernizacje, nie przerywając działalności. To wymaga właściwego planowania prac, aby dyskomfort gości był jak najmniejszy. Weber podkreśla, że rozwój branży hotelowej i dynamiczny przyrost liczby obiektów sprawia, że ich właściciele muszą planować modernizacje i wydatki z wyprzedzeniem, aby nie zostać w tyle za nowymi hotelami.

Kontrola gwiazdek

Czy modernizacje są niezbędne, by utrzymać hotelowe gwiazdki? – Skategoryzowane obiekty hotelowe są poddawane urzędowym kontrolom nie rzadziej niż raz na trzy lata – wyjaśnia Karol Weber. – Poza sprawdzeniem, czy obiekt spełnia wymogi dla danej kategorii w zakresie wyposażenia i zakresu świadczonych usług, kontrolerzy oceniają także stan zużycia i uszkodzenia elementów wyposażenia. W przypadku uchybień przedsiębiorca dostaje zalecenia z określonym terminem zastosowania się do nich. W wyniku kontroli hotel może stracić lub zyskać wyższą kategorię.

Przemysław Wiraszka przypomina, że zaszeregowanie hotelu do określonej kategorii odbywa się na wniosek przedsiębiorcy, który zamierza świadczyć usługi hotelarskie. – Przedsiębiorca przyjmuje na siebie pewnego rodzaju ograniczenia i poddaje się kontroli właściwego marszałka województwa, który z chwilą uprawomocnienia się decyzji o zaszeregowaniu uzyskuje wobec przedsiębiorcy określone uprawnienia – wyjaśnia. – Może dokonywać czynności kontrolnych dotyczących przestrzegania wymagań określonych w ustawie o usługach turystycznych. W razie uchybień może zmienić z urzędu kategorię obiektu lub nawet nakazać wstrzymanie świadczenia usług hotelarskich, np. jeżeli obiekt przestał spełniać wymagania sanitarne, przeciwpożarowe lub gdy stan obiektu uniemożliwia świadczenie takich usług. Mam tu na myśli skrajne przypadki, np. odpadający tynk z sufitu.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: a.gawronska@rp.pl

"Rzeczpospolita"