Człowiek, który w szczególny sposób widział ludzi
Zdjęcie twarzy wykonane przez Benedykta Jerzego Dorysa było nobilitacją dla modela. Nic więc dziwnego, że w międzywojniu do studia Foto-Dorys w Alejach Jerozolimskich 41 tłumnie przybywali znani muzycy, aktorzy, plastycy, a także... politycy.
Dziś o godz. 17 wrócimy m.in. do tamtych czasów za sprawą wernisażu wystawy 50 najciekawszych prac tego artysty. Ale „Dorys między pokoleniami” to nie tylko portrety gwiazd (m.in. aktorki Niny Andrycz), ale i komercyjne projekty Dorysa, zrealizowane na zlecenie przedwojennych browarów czy firm odzieżowych. Uzupełniać je będą zdjęcia ze słynnego cyklu „Kazimierz nad Wisłą” (1931 – 1932), uznawanego za jeden z pierwszych polskich reportaży fotograficznych, a który na początku lat 80. pokazywany był m.in. w Nowym Jorku i Paryżu.
Zanim Benedykt Jerzy Dorys (1901 – 1990) trafił na salony, musiał bardzo ciężko pracować. Zaczynał od fotografowania pejzaży, architektury, później przeszedł do scenek rodzajowych. Oprócz fotografii reklamowej i zdjęć mody stał się także autorem aktów, o czym niewiele osób wiedziało. W końcu zasłynął właśnie z niezwykłych portretów. W większości nawiązywał do estetyki piktorializmu (ingerowania w każdą odbitkę). Sesjami portretowymi poszukiwał własnego kanonu piękna. Studiował i akcentował „psychologię twarzy”. Dla niego ważne było pochodzenie społeczne modela, jego zawód, styl bycia. W efekcie powstały portrety, jakich nie robił wcześniej nikt inny.
Organizatorzy wystawy pomyśleli także o przybliżeniu burzliwego życia fotografa (walczył w obronie Warszawy, podczas okupacji był w getcie, z którego udało mu się uciec, po wojnie stał się członkiem założycielem ZPAF). Zaplanowali emisję biograficznych filmów krótkometrażowych „Nad Wisłą”, „Foto-Dorys” i „Benedykta Jerzego Dorysa życie szczęśliwe”.
* Dorys między pokoleniami – Świątynia Egipska, Łazienki Królewskie, ul. Agrykola 1 do 29.08 (wt. – ndz., godz. 9 – 18) wstęp wolny
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.